Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Фотосинтеза | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тијана H. Цветић Антић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тијана H. Цветић Антић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је продубљивање знања о енергетском метаболизму биљака и других фотосинтетичких организама, стицање знања о еволуцији и значају фотосинтезе, аналитичким методама и новим технологијама у области изучавања фотосинтезе. | |||||||||
Исход предмета |
По положеном испиту студент је способан да: објасни апсорпцију и пренос енергије и покретање фотохемијских реакција; презентује диверзитет фотосинтетичких организама, различите пигменте и метаболичке путеве који се код ових организама јављају; прикаже методе које се користе у испитивању фотосинтезе; Представи биотехнолошки и технолошки приступ у овој области; самостално изведе једноставне лабораторијске експерименте; у писању текста на коректан начин бира и цитира одговарајућу литературу. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Значај фотосинтезе за живот на Земљи; Настанак и еволуција фотосинтезе. Фотосинтетички организми и фотосинтетички пигменти; Структура и биогенеза пластида; Фотосинтетички апарати код прокариота; Интеракција светлости и материје, механизам преноса ексцитона; значај антена пигмената; Структура фотосистема и реакционих центара виших биљака ; Организација фотосинтетичког апарата код алги; Организација фотосинтетичког апарата прокариота. Путеви асимилације угљеника – Калвинов циклус, хидроксипропионатни пут, реверзни циклус трикарбоксилних киселина. Значај јабучне киселине за фотосинтезу код виших биљака. Методе у проучавању фотосинтезе – инфрацрвена гасна анализа, флуоресцентна спектроскопија, поларографија. Биоинжењерство у фотосинтези – манипулација RuBisCO. Вештачка фотосинтеза – основни принципи и перспективе. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Мерење интензитета фотосинтезе у интактној биљци. Изолација интактних функционалних хлоропласта, Хиллова реакција и одређивање интактности изолованих хлоропласта. Мерење интензитета фотосинтезе у интактним хлоропластима. Утицај хербицида на ослобађање кисеоника у фотосинтези. Одређивање апсорпционих и спектара флуоресценције хлоропласта у различитим растварачима. Електрофоретско раздвајање протеина строме хлоропласта. Електрофоретско раздвајање супрамолекулских комплекса тилакоидних мембране. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Blankenship R. (2002). Molecular mechanisms of photosynthesis. Oxford, UK: Blackwell Science, Ltd. | |||||||||
2 | Ruban A. (2013). The photosynthetic membrane, Molecular mechanisms and biophysics of light harvesting. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, експерименталне вежбе, семинари. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||