Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Функцијска морфологија и морфолошке адаптације | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ана Т. Ивановић; Ана В. Голубовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ана В. Голубовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти схвате корелацију између локомоторних перформанси тетраподних кичмењака и њихових морфолошких одлика, као и њихов однос са екологијом и понашањем. | |||||||||
Исход предмета |
По успешном завршетку курса, очекује се да сутденти буду способни да: Структуру морфолошких структура повежу са њиховом функцијом; Дискутују о методологији и ограничењима функцијско морфолошких истраживања; Сарађују међу собом приликом извођења вежби; Измере задате морфолошке карактеристике и њихове перформансе на модел организмима; Манипулишу експерименталном апаратуром и мерним инструментима током вежби; Резимирају стечено практично и теоријско знање. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Теме истраживања функцијске морфологије; Шта су то адаптације? Примери морфолошких и анатомских адаптација; Утицај понашања и екологије на функцију морфолошких целина; Методе истраживања у функцијској морфологији; Зашто је важно познавaти филогенетске односе? Филогенетске компаративне методе у функцијској морфологији; Екстремитети копнених кичмењака (тетрапода) као модел у еволуционо-морфолошким и функцијско-морфолошким истраживањима; Екстремитети и типови кретања копнених кичмењака | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практична настава подразумева експериментални приступ и анализе морфологије, као што је на пример, однос величине екстремитета и дужине тела и локомоције код одабраних модел организама: Однос грађе екстремитета и типова кретања копнених кичмењака; Утицај дужине екстремитета на кретање гмизаваца; Кретање безрепих водоземаца: промене током онтогеније, полни диморфизам и филогенетска ограничења; Компензација локомоторних ограничења променом понашања. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Голубовић, А. и Ивановић, А. (2016). Функцијска морфологија и морфолошке адаптације Практикум. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, практична настава, индивидуални и групни рад, радионице на задату тему, и семинарски радови | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
50 | писмени испит | 50 | |||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||