Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетика и екологија еволуционих процеса | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драгана Д. Цветковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Драгана Д. Цветковић, Сара Д. Селаковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Разумевање најважнијих концепција еволуционе генетике и еволуционе екологије; познавање савремених токова истраживања у овим областима, спектра тема и методолошких приступа. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити оспособљени да препознају просторне обрасце генетичке варијабилности; да објасне еволуцију полног размножавања и полног диморфизма, као и теорију конфликта полова; да протумаче еволуцију импринтинга и значај епигенетичких модификација; да анализирају различите начине специјације; да објасне генетичке и еколошке аспекте еволуције комплексних особина и органа; да објасне значај примене еволуционих принципа и процеса у медицини; да примене савремене приступе и методе еволуционе генетике и екологије у различитим областима истраживања. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Популациона структура и просторна организација генетичке варијабилности - метапопулације, клине, хибридизација. Полно размножавање; еволуција полног размножавања и рекомбинације. Еволуција импринтинга – теорија конфликта полова и еволуционе импликације. Механизми настанка полног диморфизма и ССД. Еволуција полног диморфизма код животиња и биљака. Еволуција животних историја. Старење – еволуционе теорије и механизми. Еколошки контекст еволуционих промена – индивидуални и популациони аспекти. Генетички и еколошки аспекти специјације. Еволуција интерспецијских интеракција. Еволуција комплексних особина и органа, на примеру ока и колорног вида. Еволуциона медицина. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Модели и симулације: еволуција полног размножавања и односа полова, еволуција сложеног ока; израчунавање полног диморфизма у величини тела; процена колорног вида; решавање проблема са доступних академских сајтова. | |||||||||
Литература | ||||||||||
Одабрана поглавља из: | ||||||||||
1 | Losos J (2014): The Princeton Guide to Evolution. Princeton Univ. Press | |||||||||
2 | Moya A, Font E (2004): Evolution: from moleculs to ecosystems. Oxford Univ. Press. | |||||||||
3 | Coyne J, Orr HA (2004): Speciation. Sinauer Ass. | |||||||||
4 | Stearns S, Koella J (2008): Evolution in Health and Disease. Oxford Univ. Press. | |||||||||
5 | Cvetković D (2006): Genetika i evolucija kolornog vida. U: Kolorni vid – savremeni aspekt (ur. D. Cvetković). CIBID, Beograd. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусија научних радова, индивидуални и тимски пројекти, симулације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
15 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 25 | |||||||||