Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетика развића | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марина М. Стаменковић-Радак | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марина М. Стаменковић-Радак | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Генетика | |||||||||
Циљ предмета |
Да студенти схвате улоге гена и механизме регулације настанка сложених фенотипова током ембрионалног развића и повежу са применом у технологији манипулације генима | |||||||||
Исход предмета |
Студент разликује хијерархију и динамику експресије гена на нивоу ћелије и јединке у процесу раног ембрионалног развића. Илиструје примерима улогу мутаната за дефинисање механизама генске експресије у развићу.Идентификује еволутивне разлике и сличности у генетичкој детерминацији ембрионалног развића. Интегрише стечена знања и вреднује ефекте примена технологија манипулације геномом у развићу. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Појам развића, диференцијације, морфогенезе. Улога гена у развићу - од ДНК до различитости. Организација генома еукариота. Регулација генске експресије у развићу. Модел организми у генетици развића. Употреба мутаната у анализи улоге гена у развићу. Механизми генетичке контроле развића. Рана експресија и асиметрија. Матерински и зиготни гени. Хијерархија генске експресије. Хокс гени и улога и еволуцији. Хомеобокс код бескичмењака, кичмењака, биљака. Међућелијска интеракција.индукција, инхибиција апоптоза.Генетичка детерминација развића пола (Дрозофила; сисари). Епигенетичка регулација генске експресије; улога срединских фактора у развићу фенотипа. Импринтинг. Технологије рекомбинантне ДНК у развићу и диференцијацији. Тотипотентност, плурипотентност и диференцијација. Gенетички модификовани организми. Соматска и герминативна генска терапија. Динамични геном. Мобилни гнетички елементи и улога у развићу. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Дискусија на основу одабраних научних радова који једноставно и директно ислуструју пређено градиво, са структуираним питањима која помажу да се лакше разумеју циљеви, методе и резултати рада,. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Hartwell, H.L. et al. 2004. From Genes to genomes.McGraw Hill. | |||||||||
2 | Griffiths, A. J. F., W. M. Gelbart , R. C. Levontin and J. H. Miller.2006 Modern Genetic Analysis. Integrating Genes and Genomes. Freeman. | |||||||||
3 | SB. Carroll, J Grenier, S Weatherbee. 2004. From DNA to diversity: Molecular Genetics and the Evolution of Animal Design.Backwell Publ. | |||||||||
4 | S.A.Moody 2007. Principles of Developmental genetics.Academic Press. | |||||||||
5 | Strachan T and A Read. 2011. Human molecular genetics. Garland Sci. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
предавања; дискусија научних радова везаних за пређено градиво; колоквијум и облику теста након половине пређеног градива | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | усмени испит | 20 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||