Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Генетика развића
Наставник (за предавања) Марина М. Стаменковић-Радак
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Марина М. Стаменковић-Радак
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов Генетика
Циљ
предмета
Да студенти схвате улоге гена и механизме регулације настанка сложених фенотипова током ембрионалног развића и повежу са применом у технологији манипулације генима 
Исход
предмета
Студент разликује хијерархију и динамику експресије гена на нивоу ћелије и јединке у процесу раног ембрионалног развића. Илиструје примерима улогу мутаната за дефинисање механизама генске експресије у развићу.Идентификује еволутивне разлике и сличности у генетичкој детерминацији ембрионалног развића. Интегрише стечена знања и вреднује ефекте  примена технологија манипулације геномом у развићу. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Појам развића, диференцијације, морфогенезе. Улога гена у развићу - од ДНК до различитости. Организација генома еукариота. Регулација генске експресије у развићу. Модел организми у генетици развића. Употреба мутаната у анализи улоге гена у развићу. Механизми генетичке контроле развића. Рана експресија и асиметрија. Матерински и зиготни гени. Хијерархија генске експресије. Хокс гени и улога и еволуцији. Хомеобокс код бескичмењака, кичмењака, биљака. Међућелијска интеракција.индукција, инхибиција апоптоза.Генетичка детерминација развића пола (Дрозофила; сисари). Епигенетичка регулација генске експресије; улога срединских фактора у развићу фенотипа. Импринтинг.  Технологије рекомбинантне ДНК у развићу и диференцијацији. Тотипотентност, плурипотентност и диференцијација. Gенетички модификовани организми. Соматска и герминативна генска терапија. Динамични геном. Мобилни гнетички елементи и улога у развићу. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Дискусија на основу одабраних научних радова који једноставно и директно ислуструју  пређено градиво, са структуираним питањима која  помажу да се лакше разумеју циљеви, методе и резултати рада,.
Литература
1 Hartwell, H.L. et al. 2004. From Genes to genomes.McGraw Hill.
2 Griffiths, A. J. F., W. M. Gelbart , R. C. Levontin and J. H. Miller.2006 Modern Genetic Analysis. Integrating Genes and Genomes. Freeman.
3 SB. Carroll, J Grenier, S Weatherbee. 2004. From DNA to diversity: Molecular Genetics and the Evolution of Animal Design.Backwell Publ. 
4 S.A.Moody 2007. Principles of Developmental genetics.Academic Press.
5 Strachan T and A Read. 2011. Human molecular genetics. Garland Sci.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2   1    
Методе
извођења
наставе
предавања; дискусија научних радова везаних за пређено градиво; колоквијум и облику теста након половине пређеног градива
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава   усмени испит 20
колоквијуми 40    
семинари 10