Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетика | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марина М. Стаменковић-Радак; Михаило Ђ. Јелић; Марија Н. Савић Веселиновић; Катарина М. Зељић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марија Н. Савић Веселиновић; Катарина М. Зељић; Михаило Ђ. Јелић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Молекуларна биологија, Основи молекуларне биологије, Основи биохемије и молекуларне биологије | |||||||||
Циљ предмета |
Разумевање основних законитости наслеђивања на нивоу јединки и популација | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти су оспособљени да:
oпишу организацију генома еукариота;разликују различите типове генетичке
детерминације фенотипа;анализирају однос генотипа и фенотипа при
детерминацији квалитативних и квантитативних особина; предвиђају фенотипске
ефекте промена у броју и структури хромозома, у односу на нормални
кариотип;заступају ставове о значају постојања и очувања генетичке
варијабилности у природним популацијама, укључујући и људску врсту;дефинишу
равнотежно стање популације;анализирају начине на који различити чиниоци
мењају учесталост алела и генотипова у популацији, појединачно или у
садејству;адекватно примењује основне статистичке процедуре које се користе у
генетици. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у генетику; правци, методе и значај истраживања у генетици. Генетички материјал у ћелијском циклусу и полној и бесполној репродукцији. Преглед молекуларне основе наслеђивања са аспекта репродукције код еукариота. Основна организација генома еукариота; једарни и ванједарни геном.Основни појмови: локус, ген, геном, алели, однос генотипа и фенотипа. Менделова теорија наслеђивања. Менделови принципи и односи и мејоза. Модификације менделовских односа: мултипли алели, пенетрантност, експресивност, летали. Променљивост доминансе. Наслеђивање везано за полне хромозоме, ограничено полом, под утицајем пола.Модификације менделовских односа услед интеракција између гена, епистазе. Појам и методе анализе кариотипа. Одступања од нормалног кариотипа: нумеричке и структурне хромозомске аберације. Везано наслеђивање и рекомбинације. Мејотичке рекомбинације генетичког материјала код еукариота (хаплоиди, диплоиди). Мапирање хромозома. Фенотипски и молекуларни маркери.Ванхромозомско наслеђивање: митохондријска и хлоропласна ДНК. Матерински ефекат, материнско наслеђивање. Континуирана расподела квантитативних особина у популацији. Фенотипска варијабилност. Компоненте генетичке варијабилности. Интеракција генотипа и средине. Херитабилност у ужем и ширем смислу. Вештачка селекција.Различити нивои испољавања генетичког полиморфизма у популацији (хромозомски, генски, ДНК, ванједарни). Квантификовање генетичке варијабилности (полиморфност, хетерозиготност). Трансмисија гена у популацији. Популација у равнотежи. Аутозомни локуси, полно везани локуси, једнаке у неједнаке учесталости алела међу половима у популацији. Мејотичке рекомбинације, везани гени и гаметска неравнотежа популације.Генотипски и фенотипски односи у популацији и ефекат на генетичку структуру популације; парење по принципу случајности; асортативно парење (генотипско и фенотипско). Ефективна величина популације. Инбридинг.Мутације као фактор промене у генетичкој структури популације. Неутралне мутације и мутације са ефектом на адаптивну вредност. Ефекат природне селекције на промену генетичке структуре популације. Адаптивна вредност и селекциони коефицијент. Основни селекциони модел и основни типови селекције на моделу једног локуса. Природна селекција и дистрибуција квантитативних особина у популацији.Случајне флуктуације у учесталостима алела у популацији. Генетички дрифт. Проток гена и ефекат на генетичку диференцијацију популација. Одржавање генетичке варијабилности унутар и између популација. Генетичка оптерећења. Синергистички ефекат фактора који мењају генетичку структуру популација. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Генетички материјал у ћелијском циклусу. Митоза
и мејоза.Менделови постулати и пропорције при монохибридном и дихибридном
укрштању.Модификација Менделових односа услед непотпуне доминансе,
кодоминансе, летала, мултиплих алела и наслеђивања везаног за полне
хромозоме.Модификације Менделових пропорција услед везаности гена.
Плејотропија, експресивност и пенетрабилност. Основи вероватноће.Модификације
Менделових пропорција услед интеракције алела између гена. χ2 тест.Анализа родослова.Квантитативна генетика: континулано
варирање, средња вредност, варијанса, нормална расподела,
херитабилност. Популациона генетика: Харди-Вајнбергов закон и принцип. Провера равнотеже χ2 тестом. Популациона генетика: мултипли алелизам, гени на полним хромозомима; инбридинг; проток гена и генетички дрифт.Популациона генетика: мутације и природна селекција; мутационо-селекциони баланс. |
|||||||||
Методе извођења наставе |
||||||||||
1 | Павковић-Лучић, С. (2006). Приручник из основног курса генетике са тест питањима и задацима. Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
2 | Анђелковић, М. и Стаменковић-Радак, М. (2013). Гени у популацијама. Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
3 | Стаменковић-Радак, М., Рашић. Г. и Калајџић, П. (2007). Принципи генетике. Приручник практичне наставе. Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
4 | Russell, P. J. (2003; 2005). Genetics. San Francisco: Pearson Education. | |||||||||
5 | Griffiths, A. J. F., Wessler, S.R., Lewontin, R. C., Gelbart, W.M., Suzuki, D.T. & Miller, J. H. (2007). An Introduction to Genetic Analysis. New York: Freeman. | |||||||||
6 | Snustad, D.P., & Simmons, M. J., (2012). Genetics. Singapore: Wiley. | |||||||||
7 | Brooker, J.L.2012 Genetics; analysis and principles. Mc Graw Hill. | |||||||||
8 | Klug, W. S. & Cummings, M. R. (2003). Concepts of Genetics. New Yersey: Pearson Education. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | / | / | / | ||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, рачунске вежбе, решавање проблема, симулације, експериментални тимски задаци, видео презентације, интерактивни "on-line" квиз. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
/ | писмени испит | / | |||||||
практична настава | / | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 60 | |||||||||
семинари | / | |||||||||