Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије I ниво | |||||||||||
Назив предмета | Хидроекологија | |||||||||||
Наставник (за предавања) | Јасмина М. Крпо-Ћетковић; Гордана В. Субаков-Симић | |||||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Драгана Д. Предојевић; Срђан В. Суботић | |||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||||
Услов | Основи екологије; Општа екологија животиња | |||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са функционалним односима и продуктивитетом акватичних заједница у слатководним и маринским екосистемима под утицајем физичког, хемијског и биотичког окружења. Упознавање са акватичним организмима, њиховим међусобним интеракцијама и интеракцијама са абиотичким окружењем, продукционим односима на различитим трофичким нивоима, као и аспектима рационалног коришћења, загађивања и заштите слатководних и маринских екосистема. | |||||||||||
Исход предмета |
Студенти ће знати да дефинишу основне принципе екологије слатководних и маринских екосистема. Умеће да разликују и објасне животне форме хидробионата, као и структурне и функционалне карактеристике планктонских, бентоских и нектонских заједница. Научиће да анализирају еколошке аспекте заштите акватичних екосистема и да препознају антропогену еутрофикацију и различите типове загађења, као и да примене екосистемски приступ у заштити водних ресурса. | |||||||||||
Садржај предмета | ||||||||||||
Теоријска настава |
Основне морфолошке, физичке и хемијске карактеристике слатководних и маринских екосистема. Животне форме хидробионата. Структурне и функционалне карактеристике планктонских, бентоских и нектонских заједница. Животна подручја у слатководним и маринским екосистемима. Примарна и секундарна продукција. Продукциони односи на различитим трофичким нивоима. Загађивање, еколошки аспекти и заштита акватичних екосистема. Антропогена еутрофикација. Типови загађивача и трансфер кроз екосистем. Биолошко самопречишћавање вода. Водни ресурси и њихово коришћење. Одрживи развој водних ресурса и екосистемски приступ. | |||||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Методе узорковања у хидроекологији. Фитопланктонске заједнице. Заједнице фитобентоса. Епифите. Макрофите. Одређивање индекса сапробности. Израчунавање индекса диверзитета на узорцима зоопланктона. Матрице заједнице. Семинарски радови. | |||||||||||
Литература | ||||||||||||
1 | Субаков-Симић, Г. & Крпо-Ћетковић, Ј. (2015). Хидроекологија. Неауторизoвани приручник (CD верзија). Биолошки факултет, Универзитет у Београду. | |||||||||||
2 | Moss, B. (1998). Ecology of Fresh Waters. Blackwell Publishing, Oxford, 557 pp. | |||||||||||
3 | Wetzel, R. G. (1983). Limnology. Saunders College Publishing, Philadelphia, 753 pp. | |||||||||||
4 | Nybakken, J. W. (2001). Marine Biology. Benjamin Cummings, San Francisco, 516 pp. | |||||||||||
5 | ||||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||||
3 | 2 | |||||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, семинарски радови. | |||||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||||
активност у току предавања |
6 | писмени испит | ||||||||||
практична настава | 8 | усмени испит | 44 | |||||||||
колоквијуми | 32 | |||||||||||
семинари | 10 | |||||||||||