Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија и заштита животне средине | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Историја ботанике | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јанаћковић Т. Пеђа | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Јанаћковић Т. Пеђа | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Да студенти схвате развој ботаничке мисли и идеја и разумеју методологију за савладавање задатака у ботаничкој науци од најранијих дана људске историје до данас, као и значај развоја (историје) ботанике за друге науке. Да студенти схвате развој и напредак ботанике као науке кроз векове. Да се студенти упознају са животом и делом ботаничара који су обележили цивилизацију и изграде своје ставове. | |||||||||
Исход предмета |
Студент усваја, анализира и повезује основна знања о ботаници као науци, њеном развоју и историји. Разуме ботаничке мисли и идеје, методологије, системе, кроз историју науке и цивилизације. Студент је оспособљен за самостално и правилно коришћење ботаничке литературе. Разуме и примењује основне методолошке приступе у ботаничкој науци. Студент је оспособљен и визуелно и вербално прдставља и презентује одређена усвојена знања и вештине из садржаја предмета. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Предавања: 1. Увод у ботанику. Значај ботанике. Подела ботанике. Значај историје ботанике. 2. Почеци - рана историја ботанике. 3. Ботаника у старом веку и античком добу. Емпедокле, Аристотел, Теофраст. Најранија значајна дела о биљкама. Биљке између неживе и живе природе. Ботаника у време Римског царства. 4. Ботаника у “мрачном” средњем веку. 5. Ботаника у ренесанси - хербалисти. Ренесанса у ботаници. Препород античке ботанике. Порекло хербаријума. 6. Ботаника у 17. и 18. веку - основа систематике. Значај систематике. Развој анатомије биљака. Откриће микроскопа. Историја система класификације. Системи класификације у касном 16. и 17.веку. 7. Карл Лине - отац таксономије. Утицај Линеа на развој биологије и ботанике. Историја проучавања фотосинтезе. 8. Ботаника 19. века и природни системи класификације. Природни системи у 18. веку. Структурна истраживања биљака и концепт „смене генерација“. Јосиф Панчић и српска ботаника 19. века. 9. Природни системи у 19. веку. Чарлс Дарвин - утицај теорије еволуције на ботанику. Нови концепт врсте. Почеци и историја географије и екологије биљака 10. Прелазни филогенетски системи. Ботаника у 20. и 21. веку. Филогенетски системи. APG (Angiosperm Phylogeny group) систем класификације. 11. Развој вештина описивања биљака, развој класификације биљака, развој вештине ботаничке илустрације. 12. Чудесни кабинети и колекције. 13. Преглед флористичких истраживања у Србији. 14. Будућност ботанике. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Студијски истраживачки рад: Циљ
студијског истраживачког рада је да студент, применом стечених научних
сазнања, способности и академских вештина спроведе истраживање у одабраној
области Историје ботанике и изради студентски научни рад. Кроз студијски истраживачки рад студент:
успешно критички и аналитички упоређује теоријске ставове и могућност њихове примене; компетентно,
научно и аргументовано истражује и активно визуелно и вербално (усмено) у
виду предавања, интервјуа, представе, презентује резултате свог рада;
примењује научне методе истраживања у оквиру одабране теме за израду рада; истражује релеватну литературу и изворе. |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Јанаћковић, П. 2015. Историја ботанике. Ауторизована скрипта. Биолошки факултет. Београд. | |||||||||
2 | Николић, Т. 2013. Систематска ботаника, разноликост и еволуција биљног свијета – посебно - Повијесни преглед развоја систематске ботанике. пп. 125-148. АЛФА д.д., Загреб. | |||||||||
3 | Morton, A.G. 1981. History of Botanical Science. Academic Press, London. | |||||||||
4 | Agnes Arber 1986. Herbals: Their Origin and Evolution, Third Edition, Cambridge University Press, Cambridge | |||||||||
5 | Duane Isely 1994. One Hundred and One Botanists, Purdue University Press, Indiana, West Lafayette, USA | |||||||||
6 | Базилевская Н.А., Белоконь И.П., Щербакова А.А. 1968. Краткая история ботаники, Наука, Москва (Bazilevskaja, Nina A. 1968. Kratkaja istorija botaniki = The short history of botany / N. A. Bazilevskaja; I. P. Belokon; A. A. Šcerbakova. – Moskva : Izdat. Nauka,.) | |||||||||
7 | Јанчић Радиша 2000. Свети храст - романсирана историја ботанике, Службени лист Србије и Црне Горе. Београд. | |||||||||
8 | Јанчић, Р., Стојановић, Д. (2008) Економска ботаника. Завод за уџбенике. Београд. | |||||||||
9 | Reeds, K. M. 1991. Botany in medieval and renaissance universities. Garland Publishing, New York | |||||||||
10 | Stearn, W. T. 1992. Botanical latin: history, grammar, syntax, terminology and vocabulary. 4th ed. David & Charles, Newton Abbot | |||||||||
11 | Mabberley, D.J. 1997. The Plant – Book, A portable dictionary of the vascular plants. Second Edition. Cambridge University Press. Cambridge, UK. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Методе: Демонстрација, практични рад, метода илустровања, писање писаних радова, разговор, усмено излагање, самосталне вежбе. Облици наставе: Фронтални, групни, индивидуални. Предавања, тимски рад, израда и презентовање пројеката. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 60 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||
израда пројекта | 20 | |||||||||
презентовање пројекта | 20 | |||||||||