Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија микроорганизама | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Микробиологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тања С. Берић, Бранка С. Вуковић-Гачић, Јелена Б. Кнежевић-Вукчевић, Биљана Ј. Николић, Славиша М. Станковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тања С. Берић, Бранка С. Вуковић-Гачић, Јелена Б. Кнежевић-Вукчевић, Биљана Ј. Николић, Славиша М. Станковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Динамичка биохемија, Основи биохемије и молекуларне биологије, Основи молекуларне биологије, Молекуларна биологија | |||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са основама биологије микроорганизама, посебно прокариота и њихових вируса, савладавање основних техника и метода рада са микроорганизмима. | |||||||||
Исход предмета |
Студент: -oписује структуру ћелијских и ацелуларних микроорганизама; -разуме функционисање микроорганизама на основном нивоу; -описује разноврсност микроорганизама; -познаје инфективне болести; -придржава се принципа стерилног рада; -примењује основне методе за изучавање микроорганизама; -самостално користи релевантну научну литературу. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Предмет изучавања и значај микробиологије. Култивисање и раст микроорганизама. Утицај физичких и хемијских фактора на раст. Механизми адаптације екстремофила. Метаболички типови микроорганизама. Променљивост микроорганизама. Вируси: опште особине, структура, методе изучавања, репликација. ДНК и РНК бактериофаги. Преглед анималних и биљних вируса. Вироиди. Приони. Систематика прокариота и репрезентативне групе. Патогеност бактерија и механизми одбране домаћина. Инфективне болести. Антимикробни агенси. Основи микробијалне екологије. Примена микроорганизама у биотехнологији и заштити животне средине. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Стерилан рад са микроорганизмима, основне методе за посматрање, култивисање, и одређивање биохемијских особина бактерија, основне методе рада са бактериофагима. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Madigan, M.T., Martinko, J.M., Stahl, D.A, Clark, D.P. (2012). Brock Biology of Microorganisms Thirteenth Edition. San Francisco: Pearson Education Inc. | |||||||||
2 | Кнежевић-Вукчевић, Ј., Симић, Д. (2006) Методе у микробиологији 1. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
3 | Берић, Т., Николић, Б. (2014) Микробиолошки практикум. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, лабораторијске вежбе, утврђивање градива кроз групни рад са наставником. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||