Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Микроорганизми у биоконтроли | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тања С. Берић, Славиша М. Станковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Тања С. Берић, Славиша М. Станковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Микробиологија | |||||||||
Циљ предмета |
Схватање улоге микроорганизама у биоконтроли и упознавање са могућностима истраживања, комерцијализације и имплементације биоконтролних агенаса. | |||||||||
Исход предмета |
Студент: -описује различите механизме биоконтроле; -објашњава улогу антибиозе у биоконтроли; -анализира процесе биосинтезе липида; -вреднује експерименталне стратегије; -комбинује различите приступе у истраживању; -планира експерименте; -примењује стратегије за детекцију биоконтролних агенаса и за њихову потенцијалну апликацију. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Механизми биоконтроле. Конзервациона биолошка контрола. Улога антибиозе у биоконтроли. Индукција системске резистенције код биљака. Биолошка контрола бактеријских и гљивичних патогена биљака. Постжетвена биоконтрола. Бактерије које поспешују раст биљака (ПГПР). Бактерије из родова Bacillus и Pseudomonas као биоконтролни агенси. Липопептиди. Експерименталне стратегије за детекцију и изоловање биоконтролних агенаса. Апликација in planta, комерцијализација и имплементација. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Изоловање фитопатогених бактерија и гљива као и потенцијалних антагонистичких бактерија из ризосфере и/или плодова воћа. Тестирање антагонизма in vitro. Одређивање динамике производње антимикробне супстанце продукујућег соја. PCR скрининг на гене укључене у синтезу липопептида. In planta биоконтролни експерименти. Истраживање тржишта. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Берић, Т. (2010). Биохемијска и молекуларно генетичка карактеризација изолата Bacillus sp. са подручја Србије. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
2 | Димкић. И. (2015). Карактеризација антимикробних супстанци природних изолата Bacillus sp. за примену у биолошкој контроли фитопатогених бактерија и гљива. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
3 | Gurr, G. & Wratten, S. (Eds.) (2000). Biological Control: Measures of Success. Springer Science+Business Media. | |||||||||
4 | Hajek, A. Е. (Ed.) (2004). Natural Enemies: An Introduction to Biological Control. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge. | |||||||||
5 | Ревијски радови из области. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, лабораторијске вежбе, истраживачки рад, семинар | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 30 | ||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | 10 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||