Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларна биолoгија ћелије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Александра Б. Кораћ, Душанка Љ. Савић-Павићевић, Горан Н. Брајушковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | Молекуларна генетика, Молекуларна биологија еукариота | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да се студентима пружи знања о молекуларној основи процеса пролиферације, дифереренцијације и умирања ћелије. из области молекуларне биологије ћелије | |||||||||
Исход предмета |
Када заврше овај курс студенти би требало да буду способни да а) објасне механизме и опишу значај регулације ћелијског циклуса, б) опишу карактеристике матичних ћелија, в) опишу архитектуру нуклеуса повежу динамику архитектуре нуклеуса са процесом диференцијације ћелија, г) разумеју улогу митохондрија као молекуларних регулатора живота и смрти ћелије и опишу механизме програмираног ћелијског умирања и процеса неопластичне трансформације, ђ) објасне механизме сортирања протеина и везикуларног транспорта као и система за контролу квалитета протеина. | |||||||||
Теоријска настава |
Регулација ћелијског циклуса Матичне ћелије (ембрионалне, адултне, индуковане плурипотентне ћелије - iPS) Архитектура нуклеуса код плурипотентних и диференцираних ћелија – динамичност и пластичност тродимензионалне структуре генома и нуклеусних тела Митохондрије као молекуларни регулатори живота и смрти ћелија Молекуларна основа процеса ћелијског умирања по типу аутофагије и апоптозе Молекуларна основа процеса неопластичне трансформације ћелија Улога гена који одређују образац развића Сортирање протеина, везикуларни транспорт Систем контроле квалитета протеина (шаперони и протеозоми) |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Morgan D., Raff, M., Roberts, R. & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell. London: Garland Science | |||||||||
2 | Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C. A., Krieger, M., Scott, M. P., Bretscher, A. , Ploegh, H. & Matsudaira, P. (2007). Molecular Cell Biology. New York: W. H. Freeman and Company | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | ||||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања ex catedra уз презентације; Обрада тема према интересу студената; Решавање проблема, интерпретације научних проблема и експерименталних података и сл. активности које захтевају примену стеченог знања, подстичу независно мишљење и креативност и омогућавају континуирану евалуацију студената током семестра; Консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||