Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларна биологија еукариота | |||||||||
Наставник (за предавања) | Душанка Љ. Савић-Павићевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милица П. Кецкаревић-Марковић, Миљана М. Кецмановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 8 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | Динамичка биохемија, Основи молекуларне биологије | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да студенти схвате значај пост-транскрипционе регулације експресије гена и функције молекула РНК у еукариотским ћелијама, организацију и реализацију генетичке и епигенетичке информације кроз достигнућа функционалне геномике, као и да науче методолошке приступе за идентификацију варијанти у молекулима ДНК. | |||||||||
Исход предмета |
Када заврше овај курс студенти би требало: да разумеју пост-транскрипциону регулацију експресије гена, савремена достигнућа геномике, биологије РНК и епигенетике; повезаност наведених дисциплина са биомедицинским истраживањима; да кроз синтезу знања са преходним курсевима молекуларне биологије буду осбособљени за стицање знања и разумевање осталих биолошких дисциплина на молекулском нивоу; да знају да идентификују и анализирају варијанте у молекулу ДНК и примене стечено зање у дизајнирању генетичких тестова. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Пост-транскрипциона регулација експресије гена - алтернативна обрада пре-информационе РНК, едитовање РНК, оперони РНК, транслационо утишавање, локализована транслација, глобална регулација транслације у условима стреса, контрола квалитета и деградација информационе РНК; Функционална геномика - пројекат ENCODE, регулатони елементи ДНК на нивоу целог генома, епигеномика, транскриптомика и епитранскриптомика, промена схватања основних концепата (молекуларне) биологије у пост-геномској ери; Биологија РНК- функције молекула РНК у еукариотској ћелији, биогенеза рибозомских и транспортних РНК, мале некодирајуће РНК (врсте, биогенза, функције), дуге некодирајуће РНК (in cis и in trans деловање, улога у дозној комензацији, епигенетичкој, транскрипционој и пост-транскрипционој регулацији, структурна улога), кружне РНК, хипотеза комептирајућих-ендогених РНК; Епигенетика - епимутације и парамутације, интеракција епигенетичке информације и спољашње средине, епигенетичко наслеђивање; Микросателити - функција, динамичке мутације и болести нестабилних експанзија поновака. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Експерименталне вежбе - ланчана реакција полимеразе (PCR), мултиплекс PCR, полиморфизам дужина рестрикционих фрагмената (RFLP), Снагерово секвнцирање; (2) Демонстративне вежбе - Southern blot, амплификација мултиплих лигираних проба (MLPA), есеј алелске дикриминације применом Taqman проба, фрагмент анализа; Биоинформатичке вежбе - базе података PubMed и Ensembl, анализа секвенци ДНК у програму Bioedit, поравнање секвенци ДНК у програму Blast. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Watson, J. D., Baker, T. A., Bell, S. P., Gann, A., Levine, M. & Losick, R. (2013). Molecular Biology of the Gene. Instock: Benjamin Cummings | |||||||||
2 | Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C. A., Krieger, M., Scott, M. P., Bretscher, A. , Ploegh, H. & Matsudaira, P. (2007). Molecular Cell Biology.New York: W. H. Freeman and Company | |||||||||
3 | Ромац, С., Вукосавић, С., Стојковић, О. и Чуљковић, Б. (1999). ПЦР у клиничкој дијагностици. Београд: Биолошки факултет, Универзитет у Београду | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 1 | консултације - 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусије, решавње проблема, експерименталне, биоинформатичке и демонстративне вежбе, интерпретација и анализа експреименталних резултата, консултације, обнова градива, провера знања | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 30 | |||||||||
семинари | ||||||||||