Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Молекуларна биологија еукариота
Наставник (за предавања) Душанка Љ. Савић-Павићевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Милица П. Кецкаревић-Марковић, Миљана М. Кецмановић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 8 Статус предмета (обавезни/изборни) Обавезни
Услов Динамичка биохемија, Основи молекуларне биологије
Циљ
предмета
Циљ курса је да студенти схвате значај пост-транскрипционе регулације експресије гена и функције молекула РНК у еукариотским ћелијама, организацију и реализацију генетичке и епигенетичке информације кроз достигнућа функционалне геномике, као и да науче методолошке приступе за идентификацију варијанти у молекулима ДНК.  
Исход
предмета
Када заврше овај курс студенти би требало: да разумеју пост-транскрипциону регулацију експресије гена, савремена достигнућа геномике, биологије РНК и епигенетике; повезаност наведених дисциплина са биомедицинским истраживањима; да кроз синтезу знања са преходним курсевима молекуларне биологије буду осбособљени за стицање знања и разумевање осталих биолошких дисциплина на молекулском нивоу; да знају да идентификују и анализирају варијанте у молекулу ДНК и примене стечено зање у дизајнирању генетичких тестова.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Пост-транскрипциона регулација експресије гена - алтернативна обрада пре-информационе РНК, едитовање РНК, оперони РНК, транслационо утишавање, локализована транслација, глобална регулација транслације у условима стреса, контрола квалитета и деградација информационе РНК; Функционална геномика - пројекат ENCODE, регулатони елементи ДНК на нивоу целог генома, епигеномика, транскриптомика и епитранскриптомика, промена схватања основних концепата (молекуларне) биологије у пост-геномској ери; Биологија РНК- функције молекула РНК у еукариотској ћелији, биогенеза рибозомских и транспортних РНК, мале некодирајуће РНК (врсте, биогенза, функције), дуге некодирајуће РНК (in cis и in trans деловање, улога у дозној комензацији, епигенетичкој, транскрипционој и пост-транскрипционој регулацији, структурна улога), кружне РНК, хипотеза комептирајућих-ендогених РНК; Епигенетика - епимутације и парамутације, интеракција епигенетичке информације и спољашње средине, епигенетичко наслеђивање; Микросателити - функција, динамичке мутације и болести нестабилних експанзија поновака.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Експерименталне вежбе - ланчана реакција полимеразе (PCR), мултиплекс PCR, полиморфизам дужина рестрикционих фрагмената (RFLP), Снагерово секвнцирање; (2) Демонстративне вежбе - Southern blot, амплификација мултиплих лигираних проба (MLPA), есеј алелске дикриминације применом Taqman проба, фрагмент анализа; Биоинформатичке вежбе - базе података PubMed и Ensembl, анализа секвенци ДНК у програму Bioedit, поравнање секвенци ДНК у програму Blast.
Литература
1 Watson, J. D., Baker, T. A., Bell, S. P., Gann, A., Levine, M. & Losick, R. (2013). Molecular Biology of the Gene. Instock: Benjamin Cummings
2 Lodish, H., Berk, A., Kaiser,  C. A., Krieger, M., Scott, M. P., Bretscher, A. , Ploegh, H. & Matsudaira, P. (2007). Molecular Cell Biology.New York: W. H. Freeman and Company
3 Ромац, С., Вукосавић, С., Стојковић, О. и Чуљковић, Б. (1999). ПЦР у клиничкој дијагностици. Београд: Биолошки факултет, Универзитет у Београду
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
4 1     консултације - 1
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава, дискусије, решавње проблема, експерименталне, биоинформатичке и демонстративне вежбе, интерпретација и анализа експреименталних резултата, консултације, обнова градива, провера знања
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 50
колоквијуми 30    
семинари