Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларна биологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Душанка Љ. Савић-Павићевић, Горан Н. Брајушковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милица П. Кецкаревић-Марковић, Миљана М. Кецмановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 8 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | Основи биологије ћелије и ткива, Општа хемија, Органска хемија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да студентима пружи основна знања о молекуларној основи организације, трансмисије, екпресије и регулације експресије генетичке информације. | |||||||||
Исход предмета |
Када заврше курс студенти би требало да буду способни да: објасне функцију нуклеинских киселина и протеина у ћелијама; објасне процесе одржавања и експресије генома; опишу садржај нуклеусног генома и дефинишу појмове ген, геном, егзон, интрон, фамилије гена, транспозони; објасне регулацију експресије генома; дефинишу појам епигеном и објасне епигенетичку регулацију; опишу методе клонирања и секвенцирања ДНК и ПЦР; објасне предмете изучавања геномике и других омика. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биомакромолекули: функција биомакромолекула одговорних за складиштење, преношење и реализацију генетичких информација.. Генетички код и кодон. Ген и геном: структура код прокариота и еукариота. Одржавање генома: репликација ДНК, системи за репарацију ДНК, рекомбинација. Експресија генома: транскрипција, обрада пре-информационе РНК, транслација. физичка организација генома; садржај нуклеарног генома. Садржај нуклеусног генома еукариота: генске секвенце (егзони, интрони, фамилије гена), мобилни генетички елементи. Организација генома у нуклеусу: нивои паковања ДНК. Геноми органела: структура, репликација, транскрипација, транслација. Регулација експресије генома: транскрипциона регулација, регулација обраде пре-инромационе РНК, регулација транслације. Епигеноми: епигенетичка информација, епигенетичка регулација, генетичко утискивање. Регулаторне РНК: мале некодирајуће РНК, РНК интерференција, дуге некодирајуће РНК. Методе у молекуларној билогији: технологија рекомбиноване ДНК, хибридиѕација нуклеинских киселина, ПЦР, секвенцирање ДНК. Геномика и друге омике: приступи изучавања на нивоу целог генома. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Технологија рекомбиноване ДНК: папирни модели рестрикционе дигестије ДНК, гел екектрофорезе, конструисања рекомбинованог плазмида. Секвенцирање ДНК: коришћењем папирних модела и спајалица. ПЦР - експеримантална вежба. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Савић Павићевић, Д. & Матић, Г. (2011). Молекуларна билогија 1. Београд: ННК интернационал | |||||||||
2 | Брајушковић, Г. (2012). Молекуларна биологија 2. Београд: Савремена админстрација | |||||||||
3 | Watson, J. D., Baker, T. A., Bell, S. P., Gann, A., Levine, M. & Losick, R. (2013). Molecular Biology of the Gene. Instock: Benjamin Cummings | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 1 | консултације - 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусије, вежбе у виду радионица,експерименталне вежбе, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 50 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||