Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларна физиологија органских система | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јелена Д. Ђорђевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ива В. Лакић, Небојша И. Јаснић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | постигнут неопходни минимум предиспитних обавеза из Физиологије животиња | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да се студент упозна са молекулским механизмима који су у основи функционисања сваког физиолошког система. | |||||||||
Исход предмета |
Студент ће по завршетку курса бити оспособљен да: разликује физиолошке процесе на нивоу ћелије, објасни како ћелија одговара на сигнале из спољашње и унутрашње средине и како се то рефлектује на одређени физиолошки систем и организам у целини; испланира експеримент; постави хипотезу, примени адекватну лабораторијску методу; обради добијене резултате и адекватно их презентира. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Улога мембранских протеина: комуникација, транспорт, сигнална трансдукција, протекција. Поре, јонски канали, носачи, транспортери, пумпе. Рецептори:трансмембрански који ослобађају транскрипционе факторе, унутарћелијски, са ензимском активношћу, спрегнути са протеином Г, јонотропни. Синапса, синаптичка везикула, егзоцитоза. Фармакологија синапсе. Рецептори за неуротрансмитере. Молекулски механизми стварања цереброспиналне течности. Крвно-мождана баријера.Трансдукција сигнала са густаторних и олфакторних рецептора, као и ноцицептора, фоторецептора и механорецептора унутрашњег уха. Рециклирање јона калијума у ендолимфи унутрашњег уха. Регулација крвног притиска. Молекулски механизми вазоконстрикције и вазодилатације. Антихипертензиви. Молекулски механизми гломерулне филтрације, реапсорпције и секреције . Транспорт и регулација транспорта соли, органских молекула и воде дуж нефрона. Секреторни пут. Молекулски механизми секреције пљувачног, желудачног, панкреасног и жучног сока. Регулација телесне масе и апетита. Трансдукција сигнала са рецептора за лептин, инсулин, адипонектин и галанин. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са методама које се користе у
физиолошким експериментима - Western blot анализа, имунохистохемија, HPLC -
течна хроматографија високих перформанси, qPCR - квантитативни PCR у реалном
времену. Осмишљавање експеримената и примена лабораторијских техника и
метода. Вођење лабораторијске свеске. Тимски рад. |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Hall, J. E., & Guyton, A. C. (2011). Guyton and Hall textbook of medical physiology. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier. | |||||||||
2 | Boron, Walter F.Boulpaep, Emile L. (Eds.) (2009) Medical physiology :a cellular and molecular approach Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier, | |||||||||
3 | Silverthorn, D. U. (2007). Human physiology: An integrated approach. San Francisco: Pearson/Benjamin Cummings. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
ПРЕДАВАЊА, ВЕЖБЕ, СЕМИНАРИ, КОНСУЛТАЦИЈЕ. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||