Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија  
Изборно подручје (модул) Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије
Назив предмета Молекуларни механизми преноса сигнала кроз ћелију
Наставник (за предавања) Гордана М. Матић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Гордана М. Матић
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је да студентима пружи основна знања о молекуларним механизмима комуникације између ћелија, пријема сигнала и одговора ћелије на њих, као и о биолошком значају унутарћелијских путева преноса сигнала за раст, развиће и диференцијацију.
Исход
предмета
Студенти су оспособљени да: (1) објасне основне принципе и концепте у области трансдукције сигнала; (2) повежу структуру и организацију сигналних протеина са њиховом улогом у пријему и преносу сигнала кроз ћелију и одговору ћелије на сигнале; (3) опишу најважније путеве преноса сигнала кроз ћелију; (4) анализирају савремене научне радове из области трансдукције сигнала; (6) примене своје знање у формулисању предлога истраживачког пројекта малог обима.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Типови сигнала; Принципи пријема сигнала и одговора ћелија на сигнале; Сигнални протеини; Сигнални комплекси; Функционална и просторна организација сигналних путева у ћелији; Регулација сигналних путева; Комуникације сигналних путева и сигналне мреже; Сигнални путеви нуклеарних рецептора; Сигнални путеви рецептора спрегнутих са Г протеинима, рецептора са киназном активношћу, рецептора спрегнутих са киназама и рецептора активираних парцијалном протеолизом; Биолошки значај најважнијих сигналних путева и патолошка стања повезана са њиховим поремећајима.

Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Анализа и усмена презентација научног рада ревијског типа из новије литературе и дискусија о експерименталним резултатима сумираним у раду и њиховом значају за даљи развој конкретне области истраживања; Анализа оригиналног научног рада из новије литературе (примењена методологија, добијени резултати и тумачење резултата приказаних у раду) и формулисање предлога научног пројекта (циљева, методологије, плана рада, очекиваних резултата) за анализирано истраживање.  
Литература
1 Матић, Г., Ђорђевић, А., Величковић, Н. & Корићанац, Г.: Молекуларни механизми преноса сигнала кроз ћелију. Биолошки факултет, Београд, 2015.
2 Krauss, G.: Biochemistry of Signal Transduction and Regulation, fifth edition, Wiley-VCH Verlag, Weinheim, 2014.
3 Lodish, H., Berk, A., Zipursky, S.L., Matsudaira, P., Baltimore, D & Darnell, J.: Molecular Cell Biology, eighth edition, W.H. Freeman & Co., New York, 2016.
4 Alberts, B., Johnson, A.,  Lewis, J., Morgan, D., Raff, M., Roberts, K. & Walter, P.: Molecular Biology of the Cell, sixth edition, Garland Science, 2014.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања праћена видео презентацијама; Консултације; Анализирање, усмена презентација и дискутовање ревијских чланака из новије научне литературе; Анализирање оригиналних научних радова из новије литературе; Писање, усмена презентација и дискутовање предлога истраживачког пројекта на бази анализираног оригиналног научног рада из литературе; 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 40
практична настава   усмени испит  
колоквијуми      
семинари 50