Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Молекуларни механизми преноса сигнала кроз ћелију | |||||||||
Наставник (за предавања) | Гордана М. Матић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Гордана М. Матић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студентима пружи основна знања о молекуларним механизмима комуникације између ћелија, пријема сигнала и одговора ћелије на њих, као и о биолошком значају унутарћелијских путева преноса сигнала за раст, развиће и диференцијацију. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљени да: (1) објасне основне принципе и концепте у области трансдукције сигнала; (2) повежу структуру и организацију сигналних протеина са њиховом улогом у пријему и преносу сигнала кроз ћелију и одговору ћелије на сигнале; (3) опишу најважније путеве преноса сигнала кроз ћелију; (4) анализирају савремене научне радове из области трансдукције сигнала; (6) примене своје знање у формулисању предлога истраживачког пројекта малог обима. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Типови сигнала; Принципи пријема сигнала и
одговора ћелија на сигнале; Сигнални протеини; Сигнални комплекси;
Функционална и просторна организација сигналних путева у ћелији; Регулација
сигналних путева; Комуникације сигналних путева и сигналне мреже; Сигнални
путеви нуклеарних рецептора; Сигнални путеви рецептора спрегнутих са Г
протеинима, рецептора са киназном активношћу, рецептора спрегнутих са
киназама и рецептора активираних парцијалном протеолизом; Биолошки значај
најважнијих сигналних путева и патолошка стања повезана са њиховим
поремећајима. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Анализа и усмена презентација научног рада ревијског типа из новије литературе и дискусија о експерименталним резултатима сумираним у раду и њиховом значају за даљи развој конкретне области истраживања; Анализа оригиналног научног рада из новије литературе (примењена методологија, добијени резултати и тумачење резултата приказаних у раду) и формулисање предлога научног пројекта (циљева, методологије, плана рада, очекиваних резултата) за анализирано истраживање. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Матић, Г., Ђорђевић, А., Величковић, Н. & Корићанац, Г.: Молекуларни механизми преноса сигнала кроз ћелију. Биолошки факултет, Београд, 2015. | |||||||||
2 | Krauss, G.: Biochemistry of Signal Transduction and Regulation, fifth edition, Wiley-VCH Verlag, Weinheim, 2014. | |||||||||
3 | Lodish, H., Berk, A., Zipursky, S.L., Matsudaira, P., Baltimore, D & Darnell, J.: Molecular Cell Biology, eighth edition, W.H. Freeman & Co., New York, 2016. | |||||||||
4 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Morgan, D., Raff, M., Roberts, K. & Walter, P.: Molecular Biology of the Cell, sixth edition, Garland Science, 2014. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања праћена видео презентацијама; Консултације; Анализирање, усмена презентација и дискутовање ревијских чланака из новије научне литературе; Анализирање оригиналних научних радова из новије литературе; Писање, усмена презентација и дискутовање предлога истраживачког пројекта на бази анализираног оригиналног научног рада из литературе; | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 40 | |||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||