Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија; Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Морфологија и анатомија бескичмењака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Љубиша Ж. Станисављевић, Срећко Б. Ћурчић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Анђељко М. Петровић, Марина П. Јанковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезан | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Студенти треба да се упознају са карактеристикама главних група бескичмењака (анатомија, морфологија, структура, функција, понашање, станиште, еволутивни и филогенетски односи и биолошке улоге морфолошких целина главних група ових организама). | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку овог курса студенти ће бити оспособљени да: дефинишу заједничке и особене карактеристике главних група бескичмењака; анализирају односе структуре и функције морфолошких целина и њихове промене током историјског развоја група; упоређују органске системе унутар групе и између различитих група бескичмењака; опишу репродуктивни режим и облик развоја у свакој од главних група бескичмењака (нпр. браздање, гаструлација, ларвени ступњеви); разматрају главне еволутивне иновације код бескичмењака; опишу важне биолошке процесе бескичмењака (кретање, подршка тела, репродукција, развиће, исхрана, варење, излучивање,, осморегулација, циркулација, дисање, чулне спознаје и понашања; вреднују еколошки, научни, економски и медицински значај бескичмењака; дисекују препаровани зоолошки материјал. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Курс обухвата упознавање са структуром и основним биолошким улогама морфолошких целина бескичмењака. Преглед већих морфолошких целина интегумента, чулних органа, нервног система, скелета и мускулатуре, као и морфолошких целина који омогућавају ингестију, дигестију, апсорбцију и егестију, респирацију, циркулацију, екскрецију, репродукцију код највећих и најзначајнијих група бескичмењака. На одабраним примерима разматрају се проблеми настанка морфолошке целине и њихове еволуционе промене. Усредсређивање на два аспекта морфологије и анатомије бескичмењака: 1) да студент разуме функционалну морфологију, у смислу утицаја на живот бескичмењака и 2) да студент разуме живот са аспекта онтогеније, тако да се схвати значај морфолошких целина за индивидуално развиће. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Савладавање основних лабораторијских вештина, укључујући микроскопију, дисекције и пажљивог посматрања. Рад у лабораторији уз дисекцију и микроскопске препарате даје упоредни преглед телесне организације и органских система одабраних представника бескичмењака, са увидом у структуре, функције и понашања изабраних врста бескичмењака, кроз посматрање и живих и препарованих примерака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Brajković, M. (2001). Zoologija invertebrata (I deo), Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd. | |||||||||
2 | Brajković, M. (2004). Zoologija invertebrata (II deo), Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd. | |||||||||
3 | Krunić, M., Brajković, M., Šapkarev, J., Tomanović, Ž. i Stanisavljević, Lj. (1999). Sistematika invertebrata sa praktikumom II deo. Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu, 1-292. | |||||||||
4 | Николић, З., Живић, И., Ћурчић, С. (2010). Практикум из анатомије и морфологије бескичмењака, са радном свеском. Универзитет у Београду - Биолошки факултет. | |||||||||
5 | Ruppert EE, Fox RS, Barnes RB. (2004). Invertebrate Zoology, A Functional Evolutionary Approach, 7 th ed. Brooks Cole Thomson, Belmont, CA. 963 pp. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, практична настава, рад у лабораторији, тестови знања и колоквијуми. Подстицање критичког размишљања кроз интерактивна предавања, читања из научних радова и примарне литературе, кратких писаних задатака и лабораторијске вежбе. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | ||||||||||