Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија; Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Морфологија и анатомија бескичмењака
Наставник (за предавања) Љубиша Ж. Станисављевић, Срећко Б. Ћурчић
Наставник/сарадник (за вежбе) Анђељко М. Петровић, Марина П. Јанковић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезан
Услов  
Циљ
предмета
Студенти треба да се упознају са карактеристикама главних група бескичмењака (анатомија, морфологија, структура, функција, понашање, станиште, еволутивни и филогенетски односи и биолошке улоге морфолошких целина главних група ових организама).
Исход
предмета
По завршетку овог курса студенти ће бити оспособљени да: дефинишу заједничке и особене карактеристике главних група бескичмењака; анализирају  односе структуре и функције морфолошких целина и њихове промене током историјског развоја група; упоређују органске системе унутар групе и између различитих група бескичмењака; опишу репродуктивни режим и облик развоја у свакој од главних група бескичмењака (нпр. браздање, гаструлација, ларвени ступњеви); разматрају главне еволутивне иновације код бескичмењака; опишу важне биолошке процесе бескичмењака (кретање, подршка тела, репродукција, развиће, исхрана, варење, излучивање,, осморегулација, циркулација, дисање, чулне спознаје и понашања; вреднују еколошки, научни, економски и медицински значај бескичмењака; дисекују препаровани зоолошки материјал. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Курс обухвата упознавање са структуром и основним биолошким улогама морфолошких целина бескичмењака. Преглед већих морфолошких целина интегумента, чулних органа, нервног система, скелета и мускулатуре, као и морфолошких целина који омогућавају ингестију, дигестију, апсорбцију и егестију, респирацију, циркулацију, екскрецију, репродукцију код највећих и најзначајнијих група бескичмењака. На одабраним примерима разматрају се проблеми настанка морфолошке целине и њихове еволуционе промене. Усредсређивање на два аспекта морфологије и анатомије бескичмењака: 1) да студент разуме функционалну морфологију, у смислу утицаја на живот бескичмењака и 2) да студент разуме живот са аспекта онтогеније, тако да се схвати значај морфолошких целина за индивидуално развиће.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Савладавање основних лабораторијских вештина, укључујући микроскопију, дисекције и пажљивог посматрања. Рад у лабораторији уз дисекцију и микроскопске препарате даје упоредни преглед телесне организације и органских система одабраних представника бескичмењака, са увидом у структуре, функције и понашања изабраних врста бескичмењака, кроз посматрање и живих и препарованих примерака. 
Литература
1 Brajković, M. (2001). Zoologija invertebrata (I deo), Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
2 Brajković, M. (2004). Zoologija invertebrata (II deo), Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd. 
3 Krunić, M., Brajković, M., Šapkarev, J., Tomanović, Ž. i Stanisavljević, Lj. (1999). Sistematika invertebrata sa praktikumom II deo. Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu, 1-292. 
4 Николић, З., Живић, И., Ћурчић, С. (2010). Практикум из анатомије и морфологије бескичмењака, са радном свеском. Универзитет у Београду - Биолошки факултет.
5 Ruppert EE, Fox RS, Barnes RB. (2004). Invertebrate Zoology, A Functional Evolutionary Approach, 7 th ed. Brooks Cole Thomson, Belmont, CA. 963 pp.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 2      
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава, практична настава, рад у лабораторији, тестови знања и колоквијуми. Подстицање критичког размишљања кроз интерактивна предавања, читања из научних радова и примарне литературе, кратких писаних задатака и лабораторијске вежбе. 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 20 усмени испит 50
колоквијуми 20    
семинари