Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Неуробиологија
Наставник (за предавања) Надежда Ж. Недељковић; Сања А. Дацић
Наставник/сарадник (за вежбе) Сања А. Дацић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Општа физиологија
Циљ
предмета
Упознавање са основним сазнањима о развићу, грађи и функционисању нервног система неопходним за разумевање интеграционих процеса који омогућавају интеракцију између мозга и периферије.
Исход
предмета
По завршетку курса студенти стичу основна знања о развићу и организацији нервног система човека. Науче да класификују типове ћелија у нервном систему, да дефинишу њихове функције и разумеју молекуларне основе синаптичке трансмисије. Усвојена знања студенти примењују у пракси, у експерименталном раду или  усавршавају на даљим студијама.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод у неуробиологију, појам и предмет неуробиологије. Ембрионско развиће нервног система- неурогенеза, миграција, диференцијација, ћелијска смрт. Заштитне структуре мозга, можданице, коморски систем, ликвор. Централни (ЦНС) и периферни (ПНС) нервни систем.  Соматски и висцерални ПНС. Лобањски нерви. Мождински нерви. Кичмена мождина. Мождано стабло. Продужена мождина и мождани мост. Мали мозак. Средњи мозак. Међумозак; таламус, епиталамус, хипоталамус и субталамус. Предњи мозак. Цитоархитектура коре. Функционалне зоне коре. Организација беле масе. Субкортикална једра. Ћелијска неуробиологија - типови ћелија у нервном систему. Неурони, морфолошке и ултраструктурне карактеристике. Глија у периферном и централном нервном систему, типови и улога. Типови међућелијских интеракција у нервном систему; Синаптичка трансмисија; Механизми ослобађања неуротрансмитера и неуромодулатора. Биохемија неуротрансмитера; Рецептори за неуротрансмитере - јонотропни и метаботропни рецептори. Систем секундарних гласника; Фактори раста и рецептори спрегнути са ензимом.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Експериментални приступи и лабораторијске животиње у неуробиолошким истраживањима. Анатомске референце и осе сечења ткива. Хистолошка бојења; Микроскопски препарати кичмене мождине. Микроскопски препарати малог мозга. Микроскопски препарати - предњи мозак, хипокампус. Имунохистохемијска и имуноцитохемијска бојења; Ћелије нервног система: неурони - микроскопски препарати. Ћелије нервног система: глија - микроскопски препарати.
Литература
1 Недељковић, Н. (2014). Nеуробиологијa. Ауторизована скрипта. Београд
2 Bear, F., Connors, B. & Paradiso, M. (2015). Neuroscience; Exploring the brain. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins
3 Purves, D., Augustine G., Fitzpatrick D., Hall, W., LaMantia A. & White, L. (2011). Neuroscience. Sinauer Associates, Inc.
4 Felten, D. & Shetty, A. (2009).  Netter's Atlas of Neuroscience. Saunders 
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања са видео презентацијом, теоријске и практичне вежбе, консултације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 20 усмени испит 50
колоквијуми 30    
семинари