Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Неуробиологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Надежда Ж. Недељковић; Сања А. Дацић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Сања А. Дацић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Општа физиологија | |||||||||
Циљ предмета |
Упознавање са основним сазнањима о развићу, грађи и функционисању нервног система неопходним за разумевање интеграционих процеса који омогућавају интеракцију између мозга и периферије. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти стичу основна знања о развићу и организацији нервног система човека. Науче да класификују типове ћелија у нервном систему, да дефинишу њихове функције и разумеју молекуларне основе синаптичке трансмисије. Усвојена знања студенти примењују у пракси, у експерименталном раду или усавршавају на даљим студијама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у неуробиологију, појам и предмет неуробиологије. Ембрионско развиће нервног система- неурогенеза, миграција, диференцијација, ћелијска смрт. Заштитне структуре мозга, можданице, коморски систем, ликвор. Централни (ЦНС) и периферни (ПНС) нервни систем. Соматски и висцерални ПНС. Лобањски нерви. Мождински нерви. Кичмена мождина. Мождано стабло. Продужена мождина и мождани мост. Мали мозак. Средњи мозак. Међумозак; таламус, епиталамус, хипоталамус и субталамус. Предњи мозак. Цитоархитектура коре. Функционалне зоне коре. Организација беле масе. Субкортикална једра. Ћелијска неуробиологија - типови ћелија у нервном систему. Неурони, морфолошке и ултраструктурне карактеристике. Глија у периферном и централном нервном систему, типови и улога. Типови међућелијских интеракција у нервном систему; Синаптичка трансмисија; Механизми ослобађања неуротрансмитера и неуромодулатора. Биохемија неуротрансмитера; Рецептори за неуротрансмитере - јонотропни и метаботропни рецептори. Систем секундарних гласника; Фактори раста и рецептори спрегнути са ензимом. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Експериментални приступи и лабораторијске животиње у неуробиолошким истраживањима. Анатомске референце и осе сечења ткива. Хистолошка бојења; Микроскопски препарати кичмене мождине. Микроскопски препарати малог мозга. Микроскопски препарати - предњи мозак, хипокампус. Имунохистохемијска и имуноцитохемијска бојења; Ћелије нервног система: неурони - микроскопски препарати. Ћелије нервног система: глија - микроскопски препарати. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Недељковић, Н. (2014). Nеуробиологијa. Ауторизована скрипта. Београд | |||||||||
2 | Bear, F., Connors, B. & Paradiso, M. (2015). Neuroscience; Exploring the brain. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins | |||||||||
3 | Purves, D., Augustine G., Fitzpatrick D., Hall, W., LaMantia A. & White, L. (2011). Neuroscience. Sinauer Associates, Inc. | |||||||||
4 | Felten, D. & Shetty, A. (2009). Netter's Atlas of Neuroscience. Saunders | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања са видео презентацијом, теоријске и практичне вежбе, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 30 | |||||||||
семинари | ||||||||||