Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Општа екологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Маја Р. Лазаревић, Тамара M. Ракић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Положени испити из следећих предмета: Анатомија и морфологија биљака, Систематика и филогенија биљака. | |||||||||
Циљ предмета |
Стицање теоријских и практичних знања о утицају фактора спољашње средине на биљке, њихово распрострањење, морфо-анатомске и физиолошке одлике. Упознавање са основним типовима вегетације на Земљи и у Европи. | |||||||||
Исход предмета |
Студент влада основним знањима из екологије биљака, зна да препозна основне адаптивне типове и животне форме биљака и познаје принципе њиховог функционисања; може да препозна основне типове вегетације на Земљи и у Европи, да опише климатске карактеристике подручја у коме се јављају и да објасни које су прилагођености биљака на конкретне услове станишта; може да објасни и заузме критички став према важним чињеницама и принципима у вези са главним еколошким механизмима и процесима код биљака и да примени своје знање у новим конкретним ситуацијама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција, предмет и проблеми екологије биљака. Еколошки фактори. Однос биљака према варијабилним условима спољашње средине и начини прилагођавања. Животне форме биљака. Лимитирајући фактори (са појмом стреса) и њихов утицај на физиологију, раст, морфо-анатомију и репродукцију. Морфо-анатомски и физиолошки адаптивни одговор биљака на радијационе и светлосне услове средине. Температурни услови средине и њихов утицај на биљке. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су мезофите, хигрофите, хидрофите. Типови вегетације у којима се као карактеристични срећу ови адаптивни типови биљака. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су ксерофите. Значај земљишта за биљке, еколошки типови биљака у односу на врсту подлоге и тип земљишта. Минерални режим и еколошки услови средине. Утицај физичко-хемијских одлика атмосфере, аерозагађивања и ветра на адаптивне одлике биљака. Узајамни односи између биљака и између биљака и других организама. Еколошка биохемија - алелопатија и одбрана биљака од хербиворних и патогених организама. Узајамни односи биљака и животиња у процесима опрашивања и расејавања плодова и семена. Антропогени фактор. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације тропских кишних шума, мангрова вегетације, тропских листопадних шума и савана. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације пустиња, тврдолисне вечнозелене вегетације дрвећа и жбунова, умерених шума осетљивих на мразеве. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације лишћарских листопадних шума отпорних на мразеве, степа, четинарских шума, тундре и хладних пустиња, високопланинске вегетације. Потенцијална вегетација Европе. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Радијациони и светлосни услови средине и адаптивни одговор биљака (хелиофите, полускиофите, скиофите). Адаптивни одговор биљака на умерено (мезофите) и веома влажна (хигрофите) и водена станишта (хидрофите). Адаптивни одговор биљака на услове физичке суше на станишту - ксерофите у ужем смислу. Адаптивни одговор биљака на услове физиолошке суше на станишту - ксерофите у ширем смислу. Блок настава - лабораторијске вежбе (анатомија биљака, микориза). Блок настава - лабораторијске вежбе (фотосинтеза, флуоресценција). Блок настава - лабораторијске вежбе (цитологија биљака, палинологија). Блок настава - теренске вежбе (водене биљке). Животне форме биљака. Вегетација света. Потенцијална вегетација Европе. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Stevanović, B., Janković, M. (2001). Ekologija biljaka sa osnovama fiziološke ekologije biljaka. NNK International, Beograd, 514. | |||||||||
2 | Janković M. (1966). Fitoekologija sa osnovama fitocenologije i pregledom tipova vegetacije na Zemlji. Naučna knjiga, Beograd, 514. | |||||||||
3 | Lakušić, D., Šinžar-Skulić, J., Rakić, T., Sabovljević, M. (2016). Osnovi ekologije. Biološki fakultet, Beograd, 317 | |||||||||
4 | Breckle, S.-W. (2002). Walter’s Vegetation of the Earth. Springer, 525 | |||||||||
5 | Schultze, E.D., Beck, E., Muller-Hohenstein, K. (2002). Plant Ecology. Springer, 702. | |||||||||
6 | Gurevich,J., Scheiner, S., Fox, G. (2006). The ecology of Plants, Sinauer Associated, Inc. Publishers, 522 | |||||||||
7 | Lambers, H., Chapin III, F.S., Pons, T.L. (1998). Plant Physiological Ecology. Springer, Berlin, 540 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања; вежбе (лабораторијске вежбе, микроскопирање, хербаријум), други облици наставе (теренска настава) | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 15 | |||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | ||||||||||