Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Општа екологија биљака
Наставник (за предавања) Маја Р. Лазаревић, Тамара M. Ракић 
Наставник/сарадник (за вежбе) Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић
Наставник/сарадник (за ДОН) Тамара M. Ракић, Маја Р. Лазаревић
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов Положени испити из следећих предмета: Анатомија и морфологија биљака, Систематика и филогенија биљака.
Циљ
предмета
Стицање теоријских и практичних знања о утицају фактора спољашње средине на биљке, њихово распрострањење, морфо-анатомске и физиолошке одлике. Упознавање са основним типовима вегетације на Земљи и у Европи.
Исход
предмета
Студент влада основним знањима из екологије биљака, зна да препозна основне адаптивне типове и животне форме биљака и познаје принципе њиховог функционисања; може да препозна основне типове вегетације на Земљи и у Европи, да опише климатске карактеристике подручја у коме се јављају и да објасни које су прилагођености биљака на конкретне услове станишта; може да објасни и заузме критички став према важним чињеницама и принципима у вези са главним еколошким механизмима и процесима код биљака и да примени своје знање у  новим конкретним ситуацијама.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција, предмет и проблеми екологије биљака. Еколошки фактори. Однос биљака према варијабилним условима спољашње средине и начини прилагођавања. Животне форме биљака. Лимитирајући фактори (са појмом стреса) и њихов утицај на физиологију, раст, морфо-анатомију и репродукцију. Морфо-анатомски и физиолошки адаптивни одговор биљака на радијационе и светлосне услове средине. Температурни услови средине и њихов утицај на биљке. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су мезофите, хигрофите, хидрофите. Типови вегетације у којима се као карактеристични срећу ови адаптивни типови биљака. Водни режим станишта и адаптивни одговор еколошких типова биљака као што су ксерофите. Значај земљишта за биљке, еколошки типови биљака у односу на врсту подлоге и тип земљишта. Минерални режим и еколошки услови средине. Утицај физичко-хемијских одлика атмосфере, аерозагађивања и ветра на адаптивне одлике биљака. Узајамни односи између биљака и између биљака и других организама. Еколошка биохемија - алелопатија и одбрана биљака од хербиворних и патогених организама. Узајамни односи биљака и животиња у процесима опрашивања и расејавања плодова и семена. Антропогени фактор. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације тропских кишних шума, мангрова вегетације, тропских листопадних шума и савана. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације пустиња, тврдолисне вечнозелене вегетације дрвећа и жбунова, умерених шума осетљивих на мразеве. Карактеристике и специфичне адаптације биљака у оквиру вегетације лишћарских листопадних шума отпорних на мразеве, степа, четинарских шума, тундре и хладних пустиња, високопланинске вегетације. Потенцијална вегетација Европе.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Радијациони и светлосни услови средине и адаптивни одговор биљака (хелиофите, полускиофите, скиофите). Адаптивни одговор биљака на умерено (мезофите) и веома влажна (хигрофите) и водена станишта (хидрофите). Адаптивни одговор биљака на услове физичке суше на станишту - ксерофите у ужем смислу. Адаптивни одговор биљака на услове физиолошке суше на станишту - ксерофите у ширем смислу. Блок настава - лабораторијске вежбе (анатомија биљака, микориза). Блок настава - лабораторијске вежбе (фотосинтеза, флуоресценција). Блок настава - лабораторијске вежбе (цитологија биљака, палинологија). Блок настава - теренске вежбе (водене биљке). Животне форме биљака. Вегетација света. Потенцијална вегетација Европе.
Литература
1 Stevanović, B., Janković, M. (2001). Ekologija biljaka sa osnovama fiziološke ekologije biljaka. NNK International, Beograd, 514.
2 Janković M. (1966). Fitoekologija sa osnovama fitocenologije i pregledom tipova vegetacije na Zemlji. Naučna knjiga, Beograd, 514.
3 Lakušić, D., Šinžar-Skulić, J., Rakić, T., Sabovljević, M. (2016). Osnovi ekologije. Biološki fakultet, Beograd, 317
4 Breckle, S.-W. (2002). Walter’s Vegetation of the Earth. Springer, 525
5 Schultze, E.D., Beck, E., Muller-Hohenstein, K. (2002). Plant Ecology. Springer, 702.
6 Gurevich,J., Scheiner, S., Fox, G. (2006). The ecology of Plants, Sinauer Associated, Inc. Publishers, 522
7 Lambers, H., Chapin III, F.S., Pons, T.L. (1998). Plant Physiological Ecology. Springer, Berlin, 540
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 2 1    
Методе
извођења
наставе
Предавања; вежбе (лабораторијске вежбе, микроскопирање, хербаријум), други облици наставе (теренска настава)
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
5 писмени испит 15
практична настава 10 усмени испит 50
колоквијуми 20    
семинари