Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије I ниво | |||||||||
Назив предмета | Општа екологија животиња | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драган С. Катарановски, Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Основи екологије | |||||||||
Циљ предмета |
Упознати студенте са општим начелима функционисања и разноврсношћу еколошких форми животиња, трофичких односа и биотичких интеракција које животиње остварују као јединке и у својим популацијама и заједницама. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће разумети улогу животиња у природи и значај заштите животиња у очувању биодиверзитета. Интерпретираће механизме деловања оних еколошких фактора који су важни за опстанак животиња. Вредноваће еколошки факторе који могу угрозити животиње и процењиваће последице њиховог деловања. Тумачиће разноврсност еколошких интеракција значајних за животиње и дискутоваће основне популационе стратегије. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Екологија животиња, место и улога у систему биолошких наука; Основни задаци екологије животиња, области примене резултата; Основни адаптивни типови животиња, еколошке карактеристике животних форми, опште еколошке законитости; Како живе животиње - односи са абиотичким чиниоцима, односи са стаништем, односи са хранидбеним ресурсима, односи са другим живим бићима; Опстанак животиња у просторно и времеснки променљивој средини, Детерминистички чиниоци који угрожавају опстанак животиња, Стохастички чиниоци који угрожавају опстанак животиња; Квалитативни критеријуми за оцену ретких врста животиња, Квантитативни критеријуми за оцену ризика изумирања угрожених врста животиња; Управљање животињама у природи - задаци управљача, мере и поступци; Активно управљање средином - добробит животиња | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Еколошке валенце, анализа и интерпретација; Биваленце, поставка и анализа; Прорачун параметара ресурних валенци; Просторно мапирање еколошких валнеци; Основи квантитативне екологије; Преглед техника и метода утврђивања бројности; Прорачун бројности методом површина; Анализа плана узорковања; Прорачун индивидуалног ареала јединки у простору; Прорачун просторног распореда јединки; Демонстрација маркера и типова маркера; Прорачун бројности методама двоструког улова; Прорачун бројности методама вишеструког улова; Приказ софтвера за управљање подацима са трансекта; Приказ софтвера за управљање подацима из маркирања | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Krebs, Ch. (2000). Ecology 6th edition. Benjamin Cummings, pp 683, | |||||||||
2 | Pianka, E (2003). Evolutionary ecology 6th ed. Academic Press, pp 326. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Фронтална (за предавања), групна пројектна (за вежбе). | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | 30 | усмени испит | ||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | ||||||||||