Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија, Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Општа хемија
Наставник (за предавања) Илија Д. Брчески; Весна Б. Медаковић
Наставник/сарадник (за вежбе) Јелена М. Андрић; Дубравка З. Војислављевић-Василев; Марко Ж. Јеремић; Јелена З. Стевановић.
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов нема
Циљ
предмета
Успостављање темеља за разумевање и примену основних хемијских закона, као и за разумевање  структуре и реактивности хемијских једињења. У току усвајања градива студенти би требали стећи општа знања и вештине на којима се заснива већина егзактног и квантитативног изучавања у хемијској науци. Студенте треба научити како да опишу и  разликују факторе који утичу на својства хемијских супстанци и њихову реактивност, с посебним освртом на примену у биолошким системима. Решавањем рачунских задатака и радом у лабораторији студенти ће бити у могућности да дефинишу и анализирају физичко-хемијске величине и једначине те да развију осећај о износу тих величина, као и да савладају основне технике рада у лабораторији.
Исход
предмета
Студент је оспособљен да развије аналитичко размишљање у решавању хемијских проблема, обави све врсте прорачуна у лабораторији, предвиди и анализира ток хемијских реакција, примени основне хемијске принципе и законитости за разумевање хемијских процеса у хемијским, биохемијским и биолошким  системима, самостално планира и организује рад у лабораторији, примени стечена знања за студије на вишим годинама.
Садржај предмета
Теоријска
настава
1. Хемија као наука. Кратка историја хемије. Супстанца, елемент, једињење.
2. Основни хемијски закони. Закони сједињавања по маси. Релативна атомска и молекулска маса.
3.  Идеални и реални гасови. Закони сједињавања по запремини.
4. Атомски модели, Радерфордов и Боров атомски модел. Сомерфилдова допуна. Електронска структура атома. Квантни број.
5. Таласна и честична природа материје. Улога језгра у хемији. Радиоактивност и примена.
6. Хемијска веза - јонска веза.
7. Електронска конфигурација и Периодни систем елемената. Хемијска веза - ковалентна веза.
8. Lewis-ове структурне формуле. Геометрија молекула - VSEPR модел.
9. Међумолекулске интеракције. Раствори и особине раствора. Колигативне особине раствора.
10. Хемијске реакције. Брзина хемијске реакције.
11. Хемијска равнотежа. Равнотеже у растворима електролита.
12. Енергетске промене код хемијских реакција.
13. Комплексна једињења.
14. Колоидно-дисперзни системи.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) 1. Електролитичка дисоцијација. Киселине, базе, соли и оксиди.
2. Раствори.
3. Колоидно-дисперзни системи.
4. Брзина хемијске реакције и хемијска равнотежа.
5. pH вредност, пуфери.
6. Комплексна једињења.
7. Оксидо-редукциони процеси.
8. Одбрана вежби.
Литература
1 Иван Филиповић, Стјепан Липановић "Опћа и анорганска кемија, I део", Школска књига, Загреб
2 Theodore E. Brown, H. Eugene LeMay, Bruce E. Bursten, Catherine Murphy, Patrick Woodward, Matthew E. Stoltzfus, “Chemistry: The Central Science (13th Edition)“
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Теоријске (предавања) и експерименталне (лабораторијске вежбе)
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит 60
практична настава 20 усмени испит  
колоквијуми 20    
семинари