Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Основи генотоксикологије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марија Н. Савић Веселиновић; Бранка С. Вуковић-Гачић; Биљана Ј. Николић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марија Н. Савић Веселиновић; Бранка С. Вуковић-Гачић; Биљана Ј. Николић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Генетика (ОА-8), Микробиологија (ОА-10) | |||||||||
Циљ предмета |
Стицање основних знања о физичким, хемијским и биолошким генотоксичним агенсима из животне средине. Разумевање механизама њиховог деловања на генетички материјал, као и последица које њихово деловање изазива на нивоу ћелије и јединке. Упознавање са основним методама детекције различитих типова оштећења генетичког материјала. | |||||||||
Исход предмета |
Студент ће моћи да разликује основне типове оштећења генетичког материјала узрокованих деловањем различитих агенаса и механизме њихове исправке. Студент ће бити оспособљен да процени применљивост тестова, који се користе у генотоксиколошким истраживањима, на човека. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Генетичка токсикологија као научна дисциплина. Типови и узроци оштећења молекула ДНК на нивоу гена и на нивоу хромозома. Механизми деловања физичких, хемијских и биолошких агенаса и типови оштећења генетичког материјала које узрокују. Основни принципи исправке оштећења генетичког материјала. Мутагеност и генотоксичност. Мутације и нaстанак канцера. Принципи детекције и евалуације ефеката генотоксичних агенаса. Тестови за детекцију промена у генетичком материјалу и њихова подела. Основни принципи микробијалних тестова у генотоксикологији. Појам антимутагенезе. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Дебате на задату тему након преласка појединих поглавља. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Зимоњић, Д.Б, Савковић, Н. и Анђелковић, М. (1990) Генотоксични агенси: Ефекти, принципи и методологија детекције. Београд. Научна књига | |||||||||
2 | Parry, J.M. & Parry, E.M. (2012) Genetic toxicology. New York. Humana Press | |||||||||
3 | Gunter Obe and Vijayalaxmi (2007) Chromosomal alterations - methods, results and importance in human health. Berlin. Springer | |||||||||
4 | Vuković-Gačić, B., Simić, D. & Knežević-Vukčević, J. (2006) Escherichia coli assay system for detection of plant antimutagens and their mechanisms of action. Topical Issues in Applied Microbiology and Biotechnology, Ed. L. Verschaeve, Research SignPost, Kerala, India, 61-85. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања. Дебате студената. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||