Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Основи манипулисања генима | |||||||||
Наставник (за предавања) | Душанка Љ. Савић-Павићевић, Светлана Р. Радовић, Горан Н. Брајушковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Молекуларна генетика; Молекуларна биологија еукариота | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да студентима пружи основна знања о приступима који се примењују за манипулисање генетичким материјалом на нивоу гена и генома код прокариота и еукариота. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљени да: (1) Опишу методе за клонирање гена; (2) Објасне механизме регулације експресије гена; (3) Објасне и повежу приступе за генетичко и физичко мапирање генома; (4) Дефинишу појмове геном, транскриптом и протеом; (5) Опишу методе за генерисање генетички модификованих организама и циљаног инактивирања гена; (6) Опишу приступе који се примењују за едитовање генома; (7) Објасне механизме на којима је заснована генска терапија; (8) Опишу методе клонирања организама. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Основе клонирања и молекуларне хибридизације: принципи клонирања гена; геномске и цДНК библиотеке- вектори, конструкције и начини претраживање; реакција ланчаног умножавања ДНК и РНК. Генетичко и физичко мапирање: генетички маркери-особине и врсте; физичко мапирање ниске и високе резолуције. Секвенцирање генома: технологије секвенцирања нове генерације. Организација генома: организација генома прокариота и еукариота. Регулација експресије гена: епигенетички механизми; транскрипциона и постранскрипциона регулација експресије гена. Идентификација гена: начини идентификације гена у клонираној ДНК; принципи и стратегија идентификације гена који узрокују појаву болести. Модел системи у молекуларној биологији: од бактерија до миша. Едитовање генома: генетички модификовани организми; циљана инактивације гена од интереса; едитовање применом CRISPR/Cas технологије. Генска терапија: принципи, in vivo и ex vivo терапија. Клонирање организама: клонирање применом нуклеарног трансфера; терапеутско и репродуктивно клoнирање. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Стевановић М. Основи манипулисања генима ,2016, in press | |||||||||
2 | Strachan, T., Read, A.P. (2012). Human Molecular Genetics. Garland Science. | |||||||||
3 | Lewin, B., Krebs, J.E., Goldstein, E.S., Kilpatrick, S.T. (2014). Lewin's GENES. Jones & Bartlett publishers | |||||||||
4 | Strachan, T., Goodship, J., Chinnery, P. (2015) Genetics and Genomics in Medicine. Garland Science. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, рекапитулација градива, приказ и анализа семинарских радова, дискусије, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | усмени испит | |||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||