Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Основи молекуларне биологије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Гордана М. Матић, Душанка Љ. Савић-Павићевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милица П. Кецкаревић-Марковић, Миљана М. Кецмановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | Основи биологије ћелије и ткива, Општа хемија, Физичка хемија, Органска хемија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да студентима пружи основна знања о молекуларној основи организације, трансмисије и екпресије генетичке информације. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљени да: (1) објасне и повежу структуру и функцију биомакромолекула - протеина и нуклеинских киселина; (2) дефинишу појмове ген, геном и генетички код; (2) повежу структурну организацију генома у нуклеусу са процесима његовог одржавања и експресије; (3) објасне механизам и значај процеса репликације ДНК и репарације оштећења молекула ДНК; (4) опишу и анализирају молекуларне механизме преношења генетичке информације кроз ћелију, од гена до протеина; (5) опишу методе клонирања и секвенцирања ДНК, мутагенезе и трансгенезе. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биомакромолекули: структура и функција биомакромолекула одговорних за складиштење, преношење и реализацију генетичких информација; значај слабих хемијских веза за структуру и интеркацију бимакромолекула. Генетички код и кодон. Ген и геном: концепт гена; физичка организација генома; садржај нуклеарног генома. Организација генома у нуклеусу: нивои паковања ДНК; хистонски код; наслеђивање хистона; епигеноми. Репликација ДНК: ензими и протеини репликације, механизми репликације код прокариота и еукариота, регулација репликације код прокариота и еукариота, тачност репликације. Мутабилност ДНК и репарација оштећења ДНК: мутација, оштећења ДНК, системи за репарацију ДНК. Методе у молекуларној билогији: технологија рекомбиноване ДНК, мутагенеза in vitro, трансгенеза, секвенцирање ДНК. Транскрипција: РНК полимеразе; транскрипциони циклус код прокариота и еукариота. Обрада прекурсора иРНК: додавање 5'-капе; полиаденилација; сплајсовање; едитовање РНК. Транслација: тРНК; аминоацил-тРНК синтетазе; рибозоми; механизам транслације; тачност транслације; сазревање функционалног протеина. Геноми органела: садржај, репликација и транскрипција митохондријске ДНК, транслација у митохондријама. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Структура ДНК и величина генома: прављење папирног модела структуре ДНК, моделовање величине генома E. coli, рачунске вежбе. Технологија рекомбиноване ДНК: папирни модели рестрикционе дигестије ДНК, гел екектрофорезе, конструисања рекомбинованог плазмида. Секвенцирање ДНК: коришћењем папирних модела и спајалица. Експресија генома: студенти глуме процесе транскрипције и транслације. Изоловање РНК и агарозна гел електрофореза - експеримантална вежба. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Савић Павићевић, Д. & Матић, Г. (2011). Молекуларна билогија 1. Београд: ННК интернационал | |||||||||
2 | Watson, J. D., Baker, T. A., Bell, S. P., Gann, A., Levine, M. & Losick, R. (2013). Molecular Biology of the Gene. Instock: Benjamin Cummings | |||||||||
3 | Kruzer, H. & Massey, A. (2008). Molecular Biology and Biotechnology: A Guide for Teachers. Washington: ASM Press | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 1 | консултације - 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусије, вежбе у виду радионица, рачунске вежбе, експерименталне вежбе, рекапитулација градива, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 50 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||