Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||||
Назив предмета | Педологија | |||||||||||
Наставник (за предавања) | Милан Н. Кнежевић | |||||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Милан Н. Кнежевић | |||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||||
Услов | ||||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената карактеристикама, пореклом и значајем минерала, стена и земљишта као природних тела и структурнo-функционалних компоненти екосистема, односно да интегрално схвати и сагледа правце педогенезе и значај земљишта у биогеохемијским циклусима воде, угљеника, азота, фосфора, итд. | |||||||||||
Исход предмета |
Студенат је оспособњен да препознаје основне типове стена и земљишта и да стечена знања примени у различитим аспектима фундаменталне и апликативне екологије, укључујући и заштиту животне средине. | |||||||||||
Садржај предмета | ||||||||||||
Теоријска настава |
Увод; Минерали и стене; Педогенетски фактори и процеси; Састав земљишта. Минерална компонента. Органска компонента. Земљишни хоризонти; Физичке особине чврсте фазе земљишта; Водно-ваздушне особине земљишта; Хемијске особине земљишта; Класификација земљишта; Класе неразвијених и хумусно-акумулативних земљишта; Класа камбичних земљишта и класа елувијално- илувијалних земљишта; Ред хидроморфних и ред халоморфних земљишта; Географије земљишта; педогеографска рејонизација; Плодност и продуктивност земљишта, фактори угрожавања и заштита земљишта. | |||||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Врсте педолошких проучавања: теренска и лабораторијска проучавања; Врсте педолошких профила. Избор места за отварање и отварање профила. Узимање узорака земљишта за лабораторијска проучавања; Издвајање, обележавање и описивање генетичких хоризоната земљишта; Одређиванје текстурног састава земљишта; Одређивање порозности водних капацитета; Одређивање хемијске реакције земљишта: активне, супституционе и хидролитичке киселости; Одређивање садржаја хумуса; Одређивање суме базних и киселих катјона; Пуферна способност и оксидационо-редукциони потенцијал; Одређивање садржаја калцијум карбоната | |||||||||||
Литература | ||||||||||||
1 | Antić, M., Jović, N., Avdalović, V. (1990): Pedologija.Beograd: Naučna knjiga. | |||||||||||
2 | Miljković, N. (1995): Pedologija. Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet, . | |||||||||||
3 | Дугалић,Г., Гајић, Б. (2012): Педологија. Чачак: Агрономски факултет. | |||||||||||
4 | Кнежевић, М., Кошанин, О. (2011): Практикум из педологије. Београд: Шумарски факултет. | |||||||||||
5 | Ћирић, М. (1991): Педологија. Сарајево: Свјетлост. | |||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||||
2 | 2 | 8 | ||||||||||
Методе извођења наставе |
Интерактивна кабинетска теоријска настава. Практична теренска и лабораторијска настава. | |||||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||||
Предиспитне обавезе | поен | Завршни испит | поена | |||||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 60 | |||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||||
семинари | ||||||||||||