Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Педологија
Наставник (за предавања) Милан Н. Кнежевић
Наставник/сарадник (за вежбе) Милан Н. Кнежевић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената карактеристикама, пореклом и значајем минерала, стена и земљишта као природних тела и структурнo-функционалних компоненти екосистема, односно да интегрално схвати и сагледа правце педогенезе и значај земљишта у биогеохемијским циклусима воде, угљеника, азота, фосфора, итд.
Исход
предмета
Студенат је оспособњен да препознаје основне типове стена и земљишта и да стечена знања примени у различитим аспектима фундаменталне и апликативне екологије, укључујући и заштиту животне средине.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Увод; Минерали и стене; Педогенетски фактори и процеси; Састав земљишта. Минерална компонента. Органска компонента. Земљишни хоризонти; Физичке особине чврсте фазе земљишта; Водно-ваздушне особине земљишта; Хемијске особине земљишта; Класификација земљишта; Класе неразвијених и хумусно-акумулативних земљишта; Класа камбичних  земљишта и класа елувијално- илувијалних земљишта; Ред хидроморфних и ред халоморфних земљишта; Географије земљишта; педогеографска рејонизација; Плодност и продуктивност земљишта, фактори угрожавања и заштита земљишта.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Врсте педолошких проучавања: теренска и лабораторијска проучавања; Врсте педолошких профила. Избор места за отварање и отварање профила. Узимање узорака земљишта за лабораторијска проучавања; Издвајање, обележавање и описивање генетичких  хоризоната земљишта; Одређиванје текстурног састава земљишта; Одређивање порозности водних капацитета; Одређивање хемијске реакције земљишта: активне, супституционе и хидролитичке киселости; Одређивање садржаја хумуса; Одређивање суме базних и киселих катјона; Пуферна способност и оксидационо-редукциони потенцијал; Одређивање садржаја калцијум карбоната
Литература
1 Antić, M., Jović, N., Avdalović, V. (1990): Pedologija.Beograd: Naučna knjiga.
2 Miljković, N. (1995): Pedologija. Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet, .
3 Дугалић,Г., Гајић, Б. (2012): Педологија. Чачак: Агрономски факултет.                                                                  
4 Кнежевић, М., Кошанин, О. (2011): Практикум из педологије. Београд: Шумарски факултет.
5 Ћирић, М. (1991): Педологија. Сарајево: Свјетлост. 
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2     8
Методе
извођења
наставе
Интерактивна кабинетска теоријска настава. Практична  теренска и лабораторијска настава.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 60
колоквијуми 20    
семинари