Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Понашање животиња | |||||||||
Наставник (за предавања) | Софија Б. Павковић-Лучић, Лидија Љ. Раденовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Софија Б. Павковић-Лучић, Лидија Љ. Раденовић, Јелена Д. Трајковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти сагледају савремена сазнања везана за генетичке и физиолошке основе понашања, улогу понашања у опстанку и еволуцији, као и да савладају методе које се користе приликом истраживања понашања животиња и човека. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити способни да разликују и анализирају физиолошке механизме у основи различитих понашања и да разумеју сложену генетичку условљеност понашања. Студенти ће моћи да примене основне методе које се користе приликом изучавања понашања, од експерименталних приступа, преко обраде података и интерпретације резултата. Такође, они ће бити способни да примене знања у практичном раду са животињама у природним условима, као и у заточеништву. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Наука о понашању. Историјски развој генетике и неуробиологије понашања. Дефиниција, класификација и функције понашања. Интердисциплинарност приступа, развој метода и модел системи за изучавање понашања. Неурофизиолошки тестови за процену различитих категорија понашања у експерименталним условима. Предности употребе анималних модела и сврха анималног моделирања. Неурофизиолошки тестови за процену понашања. Хормони и понашање. Хормонска регулацијa различитих облика понашања. Гени и понашање. Улога гена и средине у развићу понашања. Механизми генетичке контроле понашања. Улога понашања у еволуционим процесима. Биолошки ритмови у основи понашања. Подела, значај и механизми одвијања биолошких ритмова. Генетичке и физиолошке основе циркадијалних ритмова. Избор станишта, територијалност и агресивно понашање. Фактори који утичу на избор станишта. Модели избора станишта. Потрага за храном. Кооперативно понашање. Територијално понашање. Предаторско и антипредаторско понашање. Агресивно понашање. Дисперзије и миграције. Појам и значај дисперзија. Узроци и типови миграција. Механизми оријентације током миграција. Понашање животиња и конзервациона биологија. Комуникација код животиња. Типови и значај комуникације. Перцепција и домени размене сигнала. Утицај сложених мрежа комуникације на понашања унутар и између врста. Учење и памћење. Облици учења. Коришћење менталних репрезентација у решавању комплексних проблема код неких животиња. Памћење. Неуролошке промене асоциране са учењем и памћењем. Генетичке основе учења и памћења. Репродуктивно понашање. Појам и механизми деловања сексуалне селекције. Интра- и интерсексуална селекција: понашајни репертоари и стратегије животиња. Типови парења. Еволуција преференци женки. Брига о потомству. Сексуални конфликт. Социјално понашање. Појам, еволуција и примери социјалног понашања. Алтруизам. Понашање човека. Функционална анатомија у основи понашања. Квантитативно-генетичке и молекуларно-генетичке методе у изучавању понашања људи. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практична вежба. Демонстрациона вежба. Методе изучавања понашања у лабораторијским условима. Примери на одабраним модел-системима: винска мушица, пацови. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Nordell, S. E. & Valone, T. J. (2015). Animal Behavior. Concepts, Methods, and Applications, Oxford University Press. | |||||||||
2 | Alcock, J. (2009). Animal Behavior. Ninth Edition, Sinauer Inc. | |||||||||
3 | Dugatkin, L. A. (2009). Principles of Animal Behavior. Second Edition, W.W. Northon & Company. | |||||||||
4 | Radenović, L. (2010). Neurobiologija ponašanja. Biološki fakultet, Beograd. | |||||||||
5 | Leary, M. (2008). Introduction to Behavioral Research Methods. Pearson Education. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 1 | 0 | 0 | ||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, практична вежба, демонстрациона вежба. Интерактивни приступ у извођењу одређених садржаја. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
0 | писмени испит | 0 | |||||||
практична настава | 0 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | 0 | |||||||||