Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Понашање животиња
Наставник (за предавања) Софија Б. Павковић-Лучић, Лидија Љ. Раденовић
Наставник/сарадник (за вежбе)  
Наставник/сарадник (за ДОН) Софија Б. Павковић-Лучић, Лидија Љ. Раденовић, Јелена Д. Трајковић
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) Обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је да студенти сагледају савремена сазнања везана за генетичке и физиолошке основе понашања, улогу понашања у опстанку и еволуцији, као и да савладају методе које се користе приликом истраживања понашања  животиња и човека. 
Исход
предмета
Студенти ће бити способни да разликују и анализирају физиолошке механизме у основи различитих понашања и да разумеју сложену генетичку условљеност понашања. Студенти ће моћи да примене основне методе које се користе приликом изучавања понашања, од експерименталних приступа, преко обраде података и интерпретације резултата. Такође, они ће бити способни да примене знања у практичном раду  са животињама у природним условима, као и у заточеништву. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Наука о понашању. Историјски развој генетике и неуробиологије понашања. Дефиниција, класификација и функције понашања. Интердисциплинарност приступа, развој метода и модел системи за изучавање понашања. Неурофизиолошки тестови за процену различитих категорија понашања у експерименталним условима. Предности употребе анималних модела и сврха анималног моделирања. Неурофизиолошки тестови за процену понашања. Хормони и понашање. Хормонска регулацијa различитих облика понашања. Гени и понашање. Улога гена и средине у развићу понашања. Механизми генетичке контроле понашања. Улога понашања у еволуционим процесима. Биолошки ритмови у основи понашања. Подела, значај и механизми одвијања биолошких ритмова. Генетичке и физиолошке основе циркадијалних ритмова. Избор станишта, територијалност и агресивно понашање. Фактори који утичу на избор станишта. Модели избора станишта. Потрага за храном. Кооперативно понашање. Територијално понашање. Предаторско и антипредаторско понашање. Агресивно понашање. Дисперзије и миграције. Појам и значај дисперзија. Узроци и типови миграција. Механизми оријентације током миграција. Понашање животиња и конзервациона биологија. Комуникација код животиња. Типови и значај комуникације. Перцепција и домени размене сигнала. Утицај сложених мрежа комуникације на понашања унутар и између врста. Учење и памћење. Облици учења. Коришћење менталних репрезентација у решавању комплексних проблема код неких животиња. Памћење. Неуролошке промене асоциране са учењем и памћењем. Генетичке основе учења и памћења. Репродуктивно понашање. Појам и механизми деловања сексуалне селекције. Интра- и интерсексуална селекција: понашајни репертоари и стратегије животиња. Типови парења. Еволуција преференци женки. Брига о потомству. Сексуални конфликт. Социјално понашање. Појам, еволуција и примери социјалног понашања. Алтруизам. Понашање човека. Функционална анатомија у основи понашања. Квантитативно-генетичке и молекуларно-генетичке методе у изучавању понашања људи.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Практична вежба. Демонстрациона вежба. Методе изучавања понашања у  лабораторијским условима. Примери на одабраним модел-системима: винска мушица, пацови. 
Литература
1 Nordell, S. E. & Valone, T. J. (2015). Animal Behavior. Concepts, Methods, and Applications, Oxford University Press. 
2 Alcock, J. (2009). Animal Behavior. Ninth Edition, Sinauer Inc. 
3 Dugatkin, L. A. (2009). Principles of Animal Behavior. Second Edition, W.W. Northon & Company.
4 Radenović, L. (2010). Neurobiologija ponašanja. Biološki fakultet, Beograd.
5 Leary, M. (2008). Introduction to Behavioral Research Methods. Pearson Education. 
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 0 1 0 0
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава, практична вежба, демонстрациона вежба. Интерактивни приступ у извођењу одређених садржаја. 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
0 писмени испит 0
практична настава 0 усмени испит 50
колоквијуми 50    
семинари 0