Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије I ниво | |||||||||
Назив предмета | Популациона екологија животиња | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драган С. Катарановски, Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Срђан Ж. Стаменковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Проширити и продубити стечена знања из популационе екологије животиња и обучити студенте да решавају конкретне проблеме утврђивања еколошког статуса и статуса угрожености и заштите животињских популација. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће вредновати значај популационог нивоа организације у областима конкретне примене, анализирати организацију и интеграцију популација, идентификовати и прорачунавати популационе атрибуте и процесе, анализирати популациони раст и утврђивати кључне факторе популационе динамике, одлучивати о примени конкретних мера заштите животињских популација или вршити одабир адекватне стратегије управљања животињским популацијама на основу постављених циљева. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Популација као ниво еколошке организације, начела и услови опстанка популација; Просторна, временска и репродуктивна интеграција популација; Основни постулати и принципи популационе организације; Општи модели организације и функционисања популационих система; Демографија популација, циљеви и задаци, Континуирана самообнова и веза са популационом динамиком; Функционална популациона екологија, циљеви и задаци; Типови популационих динамика, кључни чиниоци; Теорије популационе контроле и регулације; Популационе стратегије, механизми и процеси; Конкуренција, врсте и типови, проблеми коегзистенције; Трофичке интерспецијске интеракције, еколошке последице; Основне интеракције у животињским заједницама, мреже исхране, животни комплекси, квалитативна анализа; Везе између демографије, популационе динамике, интерспецијских односа и критеријума управљања животињским популацијама; Везе између демографије, популационе динамике, интерспецијских односа и критеријума утврђивања стања угрожености животињских популација. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Демографске таблице, основни демографски прорачуни, поставка узраста, узрасне категорије, животни циклуси; Популациони процес умирања, кривуље преживљавања, параметризација морталитета; Популациони процес рађања, кривуље материнства, параметризација наталитета; Прорачун стопа раста популације, Ro (Т), λ (Δt), r (dt), Vо и цена будуће репродукције; Узрасна структура, типови узрасних пирамида, анализа узрасне структуре, стабилност узрасне структуре; Поставка, решавање и анализа модела популације са узрасном структуром - Леслие-ев модел; Раст популације у неограниченим условима, предуслови, поставка и анализа; Итерација аналитичких и рекурзивних модела раста у неограниченим условима; Симулација модела раста у неограниченим условима у условима случајности; Раст популације у ограниченим условима, предуслови, поставка и анализа; Итерација рекурзивних модела раста у ограниченим условима; Симулација рекурзивних модела раста са ограничењем у условима случајности; Интерспецијска компетиција популација са неограниченим растом, поставка и анализа; Интерспецијска компетиција популација са ограниченим растом, поставка и анализа; Поставка и анализа модела трофичких интеракција. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Krebs (2000). Ecological methodology. Benj. Cummings, pp 387. | |||||||||
2 | Berryman (2002). Principles of population dynamics and their application. Stanley & Thornes Publ. pp 182. | |||||||||
3 | Sinclair, Fryssell & Caughley, & Sinclair (2006). Wildlife ecology, conservation and management. Blackwell Publ., pp 346. | |||||||||
4 | McCallum, H. (2000). Population Parameters: Estimation for Ecological Models. Blackwell Publ. pp 252. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Фронтална (за предавања), групна и пројектна (за вежбе). | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | 20 | усмени испит | ||||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||