Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво студија | |||||||||
Назив предмета | Принципи екологије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марко С. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Александра Ж. Пенезић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Александра Ж. Пенезић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Оспособљавање студената да разумеју основне еколошке и биогеографске појаве, процесе и односе у екосистемима и биосфери те проблематику заштоте животне средине. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су способни да повезују стечена знања, уочавају проблеме и законитости у биосфери. Такође, разумеју како функционише биосфера од молекула до екосистема и способни су да холистички приступају феноменима. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција, предмет проучавања, подела, односи, ниовои организације живог света, концепти, екосистем, компоненте, процеси; Просторна и временска организација живог света, принципи функционисања, односи исхране; Циклуси нутријената, трансформација и протицање енергије, хомеореза; Биогеохемијски циклуси, ресусрси; Екосистем, класификација, законитости распростирања, на планети, распоред биома; Еколошки индикатори, животне форме, адаптације, биотички и абиотички фактори; Популациона екологија; Ареал и хорологија; Историјска и еколошка биогеографија, глобална тектоника, Вегенерова теорија. Миланковићеве осцилације; Загађивање и заштита земљишта; Загађивање и заштита вода; Загађивање и заштита ваздуха; Заштита биодиверзитета и конзервациона биологија; Молекуларна екологија и филогеографија; | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Увод у екологију, организацију живог света, функционисање екосистема; Увод у популациону екологију, општи модел популације и основни модел популационе динамике; Квантитативне методе за одређивање бројности и густине популације; Еколошки фактори; тежиште на биотичким факторима и интеракцијама; коеволуција учесника интеракција; Еколошка валенца; Дисперзија, миграција и просторни распоред јединки у популацији; Механизми контроле популација: зависни и независни од густине; Регулација бројности, типови популационих промена, основне популационе стратегије; Популациони процес умирања; Демографске таблице, таблице и прорачуни морталитета, типови преживљавања; Животни циклуси и узрасне категорије; Популациони процес рађања, кривуље материнства; Раст и промена бројности популације, динамика раста; таблице живота, прорачуни стопа рађања; Узрасна и полна структура популације, узрасне пирамиде, стабилност узрасне структуре; | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Lakušić R, Šinžar-Sekulić J, Rakić T, Sabovljević M. (2015). Osnovi ekologije. Biološki Fakultet Univerziteta u Beogradu. pp. 317. ISBN 978-86-7078-123-8 | |||||||||
2 | Rakić T, Šinžar-Sekulić J, Tomović G, Sabovljević M. (2014). Praktikum iz ekologije biljaka. Biološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd. pp. 114. ISBN 978-86-7078-114-6 | |||||||||
3 | Станковић, С. (1968). Екологија животиња. – Завод за издавање уџбеника СР Србије, Београд, 412 стр | |||||||||
4 | Стевановић, Б M. & Јанковић, М. М. (2001): Екологија биљака са основама физиолошке екологије биљака. – ННК, Београд, 514 стр. | |||||||||
5 | Odum, E. P. & Barrett, G. W. (2005). Fundamentals of Ecology. – Thomson Brooks/Cole, Belmont CA, 598 pp. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 1 | 1 | |||||||
Методе извођења наставе |
Усмено. Практично. Семинарски радови. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 10 | |||||||
практична настава | 25 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 5 | |||||||||
семинари | 5 | |||||||||