Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Принципи молекуларне и фенотипске еволуције | |||||||||
Наставник (за предавања) | Биљана М. Стојковић, Јелић Ђ. Михаило | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Сара Д. Селаковић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Генетика (Б, МБФ), Молекуларна биологија (Б), Молекуларна биологија еукариота (МБФ) | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да студенти схвате узрочно-последичне односе између еволуције молекулских система и еволуционих промена фенотипа кроз анализу настанка биохемијских процеса, промена организације генома, као и еволуционо променљивих утицаја генетичких и епигенетичких фактора на развиће фенотипа. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити оспособљени да анализирају еволуциону и функционалну повезаност између молекулских процеса и развића различитих фенотипова; да процене значај научних концепција о односу између еволуције на молекулском и фенотипском нивоу у бројним фундаменталним и примењеним истраживањима; да критички процењују утицај нових биолошких сазнања на опште разумевање еволуционе историје живог света. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
1. Постанак и рана еволуција генетичких система. Принцип континуитета; пре-РНК свет, РНК свет, ДНК свет, Дарвин-Ајгенов циклус. Постанак и еволуција транслације и генетичког кода. Постанак првих ћелија. Постанак еукариотских ћелија (органеле, једро, интрони и порекло еукариотских гена). 2. Еволуција архитектуре генома. Улога генетичког дрифта и природне селекције у обликовању генома. Еволуциони значај мобилних генетичких елемената и хоризонталног трансфера гена. Дупликације генома и гена кроз еволуцију. Механизми настанка нових гена. 3. Еволуција генске регулације. Механизми транскрипционе и посттранскрипционе регулације. Улога и еволуциони значај некодирајућих молекула РНК. 4. Еволуциона биологија развића (evo-devo). Постанак вишећелијске организације. Постанак и еволуција гена значајних за развиће. Улога гена са хомеоблоковима у развићу и еволуцији животиња. Модуларна организација развића и еволуција телесних склопова. Онтогенетска ограничења и еволуција. Биологија развића и еволуционе новине. 5. Еколошка еволуциона биологија развића (eco-evo-devo). Фенотипска пластичност (генетичка основа, еволуциони значај). Развојна норма реакције. Наслеђивање образаца развића и генетичка акомодација. Епигенетика (геномско утискивање, епигенетичке промене изазване срединским чиниоцима). Епигенетички наследни системи. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Интерактивни дискусиони панели о улогама еволуционих механизама у еволуцији генома, проблемима микро- и макроеволуције, брзине еволуционих промена, односа Синтетичке теорије еволуције и еволуционе биологије развића (улоге епигенетике у еволуцији). | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Stojković, B., Tucić, N. (2012). Od molekula do organizma: Molekularna i fenotipska evolucija. Beograd: Službeni glasnik. | |||||||||
2 | Lynch, M. (2007). The Origins of Genome Architecture. Massachusetts, USA: Sinauer Associates, Inc. | |||||||||
3 | Freeman, S., Herron, J. C. (2004). Evolutionary analysis. New Jersey, USA: Pearson Education, Inc. (3rd edition) | |||||||||
4 | Futuyma, D. J. (2005). Evolution. Massachusetts, USA: Sinauer Associates, Inc. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава, дискусије, колоквијуми | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||