Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Секундарни метаболити биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Славица М. Грујић, Ана М. Џамић, Петар Д. Марин | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Славица М. Грујић, Ана М. Џамић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Органска хемија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је упознавање биљних врста које продукују секундарне метаболите; упознавање различитих хемијских једињења који настају у процесима секундарног метаболизма биљака; Разумевање значаја секундарних метаболита за биљне врсте. Схватање адаптивних механизама биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студент дефинише различите категорије секундарних метаболита. Разуме односе између специфичних морфолошких структура биљака (као места синтезе) и крајњих продуката - секундарних метаболита. Студент истражује и повезује међусобне интеракције биљака, и биљака и спољашње средине. Изводи закључке о значају секундарних метаболита за човека. Придржава се правила рада у лабораторији. Анализира и дискутује резултате истраживања. Оспособљен је и прилагођен за тимски рад. Формира свој став о изложеном градиву. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод -дефиниција секундарних метаболита; Структуре у којима се производе и складиште секундарни метаболити; Подела секундарних метаболита (алкалоиди, флавоноиди, терпени, каротеноиди, фитостероли, сапонини); Увод у протоколе за изоловање секундарних метаболита; Увод у методе за идентификацију секундарних метаболита; Таксономски значај секундарних метаболита. Значај – употребна вредност секундарних метаболита за човека. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Експериментални рад у лабораторији | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Breitmaier, E. (2008). Terpenes, fragrances, pharmaca, pheromones, John Wiley & Sons Ltd, UK | |||||||||
2 | Dewik, P. M. (2009). Medicinal natural products (a biosinthetic approach), John Wiley & Sons Ltd, UK | |||||||||
3 | Andersen, O., Markhan, K. (2006). Flavonoids: chemistry, biochemistry and aplication. CRC press.UK | |||||||||
4 | Марин, П.Д.(2003). Биохемијска и молекуларна систематика биљака, ННК интернатионал, Београд | |||||||||
5 | Ковачевић, Н. (2004). Основи фармакогнозије. Фармацеутски факултет, Београд. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
1 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава. Експериментални рад у лабораторији. Консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 20 | ||||||||
практична настава | 30 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | 10 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||