Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија и заштита животне средине, Молекуларна биологија и физиологија
Врста и ниво студија Основне академске студије
Назив предмета Секундарни метаболити биљака
Наставник (за предавања) Славица М. Грујић, Ана М. Џамић, Петар Д. Марин
Наставник/сарадник (за вежбе) Славица М. Грујић, Ана М. Џамић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов Органска хемија
Циљ
предмета
Циљ предмета је упознавање биљних врста које продукују секундарне метаболите; упознавање различитих хемијских једињења који настају у процесима секундарног метаболизма биљака; Разумевање значаја секундарних метаболита за биљне врсте. Схватање адаптивних механизама биљака.
Исход
предмета
Студент дефинише различите категорије секундарних метаболита. Разуме односе између специфичних морфолошких структура биљака (као места синтезе) и крајњих продуката - секундарних метаболита. Студент истражује и повезује међусобне интеракције биљака, и биљака и спољашње средине. Изводи закључке о значају секундарних метаболита за човека. Придржава се правила рада у лабораторији. Анализира и дискутује резултате истраживања. Оспособљен је и прилагођен за тимски рад. Формира свој став о изложеном градиву.
Садржај предмета
Теоријска
настава

Увод -дефиниција секундарних метаболита; Структуре у којима се производе и складиште секундарни метаболити; Подела секундарних метаболита (алкалоиди, флавоноиди, терпени, каротеноиди, фитостероли, сапонини); Увод у протоколе за изоловање секундарних метаболита; Увод у методе за идентификацију секундарних метаболита; Таксономски значај секундарних метаболита. Значај – употребна вредност секундарних метаболита за човека.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Експериментални рад у лабораторији 
Литература
1 Breitmaier, E. (2008). Terpenes, fragrances, pharmaca, pheromones, John Wiley & Sons Ltd, UK
2 Dewik, P. M. (2009). Medicinal natural products (a biosinthetic approach), John Wiley & Sons Ltd, UK
3  Andersen, O., Markhan, K. (2006). Flavonoids: chemistry, biochemistry and aplication. CRC press.UK
4 Марин, П.Д.(2003). Биохемијска и молекуларна систематика биљака, ННК интернатионал, Београд
5 Ковачевић, Н. (2004). Основи фармакогнозије. Фармацеутски факултет, Београд.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 3      
Методе
извођења
наставе
Теоријска настава. Експериментални рад у лабораторији. Консултације. 
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит 20
практична настава 30 усмени испит 30
колоквијуми 10    
семинари 10