Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Биологија
Изборно подручје (модул) Биологија, Екологија
Врста и ниво студија Основне академске студије, I ниво
Назив предмета Систематика и филогенија бескичмењака
Наставник (за предавања) Ивана М. Живић, Жељко М. Томановић
Наставник/сарадник (за вежбе) Анђељко М. Петровић, Марина П. Јанковић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студента са структурном и функционалном разноврсности бескичмењачких таксона и њиховим еколошким адаптацијама. 
Исход
предмета
По завршетку курса, студенти су оспособљени да: анализом биолошких карактеристика бескичмењачких таксона утврде њихове филогенетске односе; процене биолошку разноврсност бескичмењачких таксона у контексту порекла (филогеније); објасне значај бескичмењачких таксона у екосистемима, медицини, ветерини, пољопривреди.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Систематика, таксономија, класификација, номенклатура — основна одређења. Утврђивање веза између група у систематици: фенетички, кладистички и еволуциони приступ. Порекло животиња (Metazoa). Kурс ће презентовати разноврсност животних форми бескичмењака, који чине око 97% животињских врста на планети. У светлу еволутивног развића комплексности биће представљени бескичмењачки филуми (Spongia, Cnidaria, Plathelminthes, Gnathostomulida, Mesozoa, Nemertina, Entoprocta, Gastrotricha, Nematoda, Nematomorpha, Rotatoria, Acanthocephala, Kinorhyncha, Loricifera, Mollusca, Annelida, Arthropoda и Echinodermata) као и аналитички и функционални аспект - однос систематских карактера и разноврсности форми појединих група бескичмењака, као и њихових адаптација на различите екосистеме. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање представника најзначајнијих животињских група, анализом дијагностичких карактера. Посматрање макроскопских и микроскопских животињских објеката.
Литература
1 Томановић, Ж., Жикић, В., и Петровић, А. (2013). Систематика и филогенија бескичмењака. Београд: Универзитет у Београду - Биолошки факултет.
2 Ruppert, E. E., & Robert D. Barnes, D. R. (1994). Invertebrate Zoology, Sixth Edition. Orlando: Saunders College Publishing, Harcourt Brace and Company, 
3 Anderson, D. T. (2001). Invertebrate Zoology (2nd ed.).Victoria: Oxford University Press
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 2 0 0  
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, консултације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 50
колоквијуми 40    
семинари