Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Систематика и филогенија бескичмењака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ивана М. Живић, Жељко М. Томановић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Анђељко М. Петровић, Марина П. Јанковић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студента са структурном и функционалном разноврсности бескичмењачких таксона и њиховим еколошким адаптацијама. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса, студенти су оспособљени да: анализом биолошких карактеристика бескичмењачких таксона утврде њихове филогенетске односе; процене биолошку разноврсност бескичмењачких таксона у контексту порекла (филогеније); објасне значај бескичмењачких таксона у екосистемима, медицини, ветерини, пољопривреди. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Систематика, таксономија, класификација, номенклатура — основна одређења. Утврђивање веза између група у систематици: фенетички, кладистички и еволуциони приступ. Порекло животиња (Metazoa). Kурс ће презентовати разноврсност животних форми бескичмењака, који чине око 97% животињских врста на планети. У светлу еволутивног развића комплексности биће представљени бескичмењачки филуми (Spongia, Cnidaria, Plathelminthes, Gnathostomulida, Mesozoa, Nemertina, Entoprocta, Gastrotricha, Nematoda, Nematomorpha, Rotatoria, Acanthocephala, Kinorhyncha, Loricifera, Mollusca, Annelida, Arthropoda и Echinodermata) као и аналитички и функционални аспект - однос систематских карактера и разноврсности форми појединих група бескичмењака, као и њихових адаптација на различите екосистеме. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање представника најзначајнијих животињских група, анализом дијагностичких карактера. Посматрање макроскопских и микроскопских животињских објеката. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Томановић, Ж., Жикић, В., и Петровић, А. (2013). Систематика и филогенија бескичмењака. Београд: Универзитет у Београду - Биолошки факултет. | |||||||||
2 | Ruppert, E. E., & Robert D. Barnes, D. R. (1994). Invertebrate Zoology, Sixth Edition. Orlando: Saunders College Publishing, Harcourt Brace and Company, | |||||||||
3 | Anderson, D. T. (2001). Invertebrate Zoology (2nd ed.).Victoria: Oxford University Press | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | 0 | 0 | |||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, консултације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||