Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Систематика и филогенија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Петар Д. Марин, Милан М. Вељић, Пеђа Т. Јанаћковић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Петар Д. Марин, Милан М. Вељић, Пеђа Т. Јанаћковић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Петар Д. Марин, Милан М. Вељић, Пеђа Т. Јанаћковић, Немања Ф. Рајчевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 8 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Анатомија и морфологија биљака | |||||||||
Циљ предмета | Усвајање основних принципа и метода систематске ботанике. Упознавање разноврсности савремене флоре и основних морфолошких, фитохемијских и молекуларних одлика неваскуларних и васкуларних биљака. Схватање порекла, еволуције и филогенетских односа биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Студент усваја, анализира и повезује основна знања о разноврсности биљака, o значају класификовања. Студент је овладавао основним методама за препознавање карактеристичних представника главних група биљака. Студент разуме значај и сложеност фитодиверзитета. Студент схвата основне принципе еволуције и филогеније биљног света. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Значај и циљеви систематске ботанике. Појмови и дефиниције. Ботаничка номенклатура. Таксономске категорије. Таксономски подаци – структурни, биохемијски и молекуларни карактери. Биљни геноми. Молекуларни карактери. Еволуција таксономског диверзитета. Еволуција и филогенија. Варијабилност јединки, популација и врста. Специјација. Основне одлике и филогенетски односи маховина. Основне одлике и филогенетски односи безсемених васкуларних биљака (пречице, раставићи и папрати). Биљке са семеном. Основне одлике и филогенетски односи голосеменица. Преглед основних група рецентних голосеменица. Цветнице: одлике, разноврсност, економски значај и филогенетски односи. Савремени системи класификације цветница. Морфолошки, фитохемијски и молекуларни карактери. Основе молекуларне систематике биљака. Базалне цветнице. Дикотиле. Монокотиле. Упознавање одлика и распрострањења кључних фамилија цветница, које су важне за боље разумевање еволуције и филогенетских односа цветница. Поред тога обрадиће се одабране фамилије које имају велику разноврсност у флори Србије и Балкана, као и фамилије од посебног економског значаја. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Посматрање микроскопских, живих и хербаризованих препарата одабраних представника главних група неваскуларних и васкуларних биљака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. (2005). Phylogeny and evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA; | |||||||||
2 | Nikolić T. (2013): Sistematska botanika - Raznolikost i evolucija biljnog svijeta. Alfa d.d., Zagreb. | |||||||||
3 | Marin, P. (2003). Biohemijska i molekularna sistematika biljaka. NNK International, Beograd | |||||||||
4 | Judd, W.S., Campbell, C.S., Kellogg, E.A., Stevens, P.F. (1999). Plant Systematics: A Phylogenetic Approach. Sinauer Associates, INC. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA; | |||||||||
5 | Marin, P., Veljić, M., Janaćković, P. (2009): Praktikum iz sistematike biljaka sa ključevima za identifikaciju. Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu; | |||||||||
6 | Simpson, M.G. (2006) Plant Systematics. Elsevier Academic Press. London, UK. | |||||||||
7 | Tatić B., Blečić, V. (2002): Sistematika i filogenija viših biljaka, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 4 | 1 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска и практична настава | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||