Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Теренски практикум - екологија 1 | |||||||||
Наставник (за предавања) | Александар С. Ћетковић; Гордана М. Томовић; Дмитар В. Лакушић; Слободан Д. Јовановић; Душко С. Ћировић; Марко С. Сабовљевић; Александар Е. Хегедиш | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Александра Ж. Пенезић; Срђан В. Суботић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Систематика и филогенија биљака; Систематика и филогенија хордата; Основи екологије; Општа екологија биљака; Општа екологија животиња. | |||||||||
Циљ предмета |
Савладавање и утврђивање елемената теоријски обрађених еколошких, биогеографских и заштитарских садржаја кроз практичан теренски рад: упознавање са елементима екосистемског и предеоног диверзитета Србије, као и са организацијом и реализацијом теренског рада (пре свега са методологијом прикупљања и процесуирања еколошких и флористичко-фаунистичких података). | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су оспособљени за: свеобухватно сагледавање основних еколошких и биогеографских феномена и процеса у реалном природном окружењу, посебно везаних за проблеме и могућности заштите природе и биодиверзитета Србије; примену елементарних метода теренског рада. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Основни принципи, критеријуми и концепти прикупљања, обраде и интерпретирања података у теренским истраживањима из екологије, биогеографије и заштите животне средине. Класификација, карактеристике, динамизам и географски распоред најважнијих типова копнених и слатководних екосистема, заједница, станишта и предеоних целина, на простору ужег и ширег подручја Београда, јужног обода Панонске низије и делова источне и централне Србије, у висинском опсегу од низија и побрђа, преко монтане до алпијске зоне на планинама (70-2000 м). Основни елементи предеоне екологије. Eдификаторске и друге карактеристичне врсте; ендемична и реликтна флора и фауна; животне форме и адаптивни типови; угрожене и заштићене врсте; карактер нарушености екосистема и проградационо-деградациони процеси; различити аспекти и проблеми заштите животне средине у конкретним локалним околностима, укључујући концепт заштите природе кроз систем заштићених подручја. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Општи принципи организације и реализације теренског рада у области екологије, биогеографије и заштите животне средине; методологија прикупљања и процесуирања флористичко-фаунистичких података, као и аспекти методологије еколошких истраживања у демекологији, ценологији, екосистемологији и предеоној екологији (формирање и организација збирки примерака и архива дигиталних записа, базе података, геореференцирање, теренски извештаји, дигитализација предеоних елемената, итд). | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | КЕГБ & КЕГЖ. 2011-2015. Екосистеми Балкана – теренска настава из области екологије, биогеографије и заштите животне средине. Биолошки факултет Универзитета у Београду (неауторизована електронска скрипта). | |||||||||
2 | Ћетковић, А. Лакушић, Д., Била-Дубаић, Ј., Плећаш, М. & Пенезић, А. 2011-2015. Презентација са садржајима теренске наставе – екосистеми и предели, флора, фауна и методе. Биолошки факултет Универзитета у Београду (неауторизовано електронско градиво). | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
1 | 3 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Кратка теоријска настава (ex-катедра и на самом терену), практични теренски рад студената на сакупљању флористичких, фаунистичких и еколошких података, као и њиховој информатичкој и геопросторној обради. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 40 | |||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | ||||||||||