Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Заштита животне средине | |||||||||
Наставник (за предавања) | Слободан Д. Јовановић, Душко С. Ћировић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Да студенти схвате проблематику порекла, положаја и еколошких перспектива развоја савременог човека; да разумеју специфичности и капацитет природних екосистема, као и начине и последице загађивања животне средине; да се упознају са потребама, могућностима и перспективама заштите и одрживог коришћења ресурса животне средине и биодиверзитета у целини, од локалног до глобалног нивоа. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће: тумачити и критички анализирати проблематику порекла и положаја предака савременог човека; умети да идентификују основне друштвене и економске узроке антропогеног притиска на животну средину; умети да повежу главне узроке и последице загађивања животне средине по свим њеним сегментима; знати да дефинишу еколошке специфичности природних екосистема; разумети значај и умети да примене методологију мониторинга квалитета животне средине; познавати облике, методе и могућности заштите ваздуха, воде и земљишта; познавати методе и могућности заштите биолошког диверзитета и аргументовано заступати ставове о потреби заштите природе у целини. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција и предмет истраживања, основни
појмови, однос према другим наукама, екосистемски приступ у заштити животне
средине. Биосоцијална природа савременог човека и његова екологија. Порекло
човека и екологија његових предака, еколошки аспекти настанка и развоја
човека (биолошка и култутрна еволуција). Преглед и насељеност зонобиома на
Земљи и утицаји савременог човека на њих. Адаптивни типови савременог човека
(''људске расе'') и основне привредне делатности. Животни простор, границе
раста и географски детерминизам. Демографски развој и животна средина.
Демографски трендови. Производња материјалних добара од стране човека као
процес у биосфери и капацитет животне средине. Обновљиви и необновљиви
природни ресурси и њихово коришћење. Енергија и енергетски ресурси. Фосилна
горива и биогеохемијски циклус угљеника. Одрживи развој - концепт и значај у
очувању животне средине. Принципи одрживости. Еколошки отисак. Загађивање
атмосфере (глобалне последице) и могућности заштите. Загађивање хидробиома
копнених вода и могућности заштите. Загађивање хидробиома светског мора и
могућности заштите. Загађивање земљишта и могућности заштите. Биоиндикација и
методологија биолошког мониторинга загађености ваздуха, воде и земљишта.
Радиоактивно загађивање животне средине и генетичке последице. ГМО -
потенцијални ризици генетичког загађивања дивљих биљних и животињских врста.
Загађивање хране - адитиви, контаминанти и пестициди. Токсикологија и
екотоксикологија - ефекти на живе организме. Могућности и методе фиторемедијације.
Биотехнологија у заштити животне средине и методе биолошких мера борбе против
штетних организама. Апликативни заначај биодиверзитета - еколошки сервиси.
Угроженост и фактори угрожавања биодиверзитета – локални, регионални и
глобални ниво. Промене у флори и фауни
под дејством човека - доместикација, синантропизација, биолошке инвазије.
Облици, методе и могућности заштите биолошког диверзитета и природе у
целини. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Kićović, D.M., D.L. Vujanović, P.N. Jakšić (2004). Osnove zaštite i unapređenja životne sredine. Univerzitet u Prištini, Prirodno-matematički fakultet, Kosovska Mitrovica. | |||||||||
2 | Campbell, B. (1982). Human Ecology - The story of our place in nature from prehistory to the present. - HEB, London. | |||||||||
3 | Brennan, S., Withgott, J. (2005). Environment; the science behind the stories. Pearson Education,Inc., Benjamin Cummings. San Francisco, CA. | |||||||||
4 | Miller, T.G. (1998). Living in the Environment; Principles, Connections, and Solutions. Thenth Edition. Wadsworth Publisching Company ITP An International Thomson Publishing Company, Belmont CA. | |||||||||
5 | Cunningham, W. P., Cunningham, M.A. (2006). Principles of Environmental Science.Third Edition. McGrawHill Higher Education. New York. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
5 | ||||||||||
Методе извођења наставе |
предавања, презентације, консултације | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||