Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија, Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Животне заједнице слатководних бескичмењака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Ивана М. Живић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Ивана М. Живић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Упознавање студената са разноврсношћу заједница акватичних бескичмењака копнених вода, као и са структурним и функционалним карактеристикама зоопланктонских, зообентоских и неустонских заједница. | |||||||||
Исход предмета |
Након завршетка курса студенти су оспособљени
да: дефинишу законитости које владају
у воденом екосистему; разликују заједнице водених бескичмењака текућих и
стајаћих вода; анализарују резултате теренских истраживања из акватичне
зоологије; стекли су вештине потребне за рад на терену (узорковање воде и водених бескичмењака, обележавање и транспорт) и у лабораторији (идентификација организама и обрада података); сагледају узајамну повезаност и условљеност особина слатководних екосистема и бескичмењака који их насељавају. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Вода као животна средина. Копнене воде. Абиотички чиниоци слатких вода. Животињске заједнице конених водених екосистема. Заједница Неустона. Опште одлике заједнице зоопланктона. Опште одлике заједнице зообентоса. Животне заједнице у различитим типовима слтководних екосистема. Заједница макроинвертебрата текућих и стајаћих вода. Зонација текућих и стајћих вода на основу акватичних бескичмењака. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Методологија прикупљања узорака акватичних бескичмењака слатких вода. Узимање, фиксирање и конзервирање узорака на терену. Детерминација прикупљених узорака водених бескичмењака и обрада података у лабораторији. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Живић, И. (2015). Животне заједнице слатководних бескичмењака (скрипта у рукопису). Београд: Универзитет у Београду - Биолошки факултет. | |||||||||
2 | Гргинчевић, М, и Пујин, В. (1998). Хидробиологија-приручник за студенте и последипломце. Нови Сад: Еколошки покрет града Новог Сада. | |||||||||
3 | Керовец, М. (1986). Приручник за упознавање бескраљешњака наших потока и ријека. Загреб: Графички завод Хрватске. | |||||||||
4 | Матоничкин, И., и Павлетић, З. (1972). Живот наших ријека. Загреб: Школска књига. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска настава. Практични рад на терену и у лабораторији. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 40 | ||||||||
колоквијуми | 60 | |||||||||
семинари | ||||||||||