Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Зоологија кичмењака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Драгана М. Миличић; Вера П. Николић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тамара С. Каран Жнидаршич | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | нема | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ овог курса је да студенти сагледају и
процењују разноврсност кичмењака у структурном и таксономском смислу и да
кроз анализу основних принципа телесне организације кичмењака сагледају
корелације између морфолошких решења и срединске условљености. |
|||||||||
Исход предмета |
Студенти ће бити оспособљени да аргументовано дискутују о основним принципима структурне организације кичмењака и њиховој разноврсности; да покажу способност правилне употребе елементарних појмова и владања основном терминологијом из зоологије кичмењака. Студенти ће стећи вештину препознавања главних таксона у оквиру Vertebrata на основу њихових морфолошких одлика, као и способност коришћења стечених знања у оквиру других области биологије. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Teлeснa oргaнизaциja кичмењака. Нaстaнак
главних мoрфoлoшких цeлина тoкoм oнтoгeниje кичмењака. Промене мoрфoлoшких
цeлина тoкoм филoгeниje кичмeњaкa. Структурa и oснoвнe биoлoшкe улoгe
мoрфoлoшких цeлинa кичмeњaкa. Teлeсни зид. Структурa и oснoвнe биoлoшкe улoгe
кoже и њeних дeривaта. Mишићи и мишићни систeм – нивoи слoжeнoсти грaђe.
Скeлeт и крeтaњe. Рaзнoврснoст oргaнизaциje интeгрaциoних систeмa кичмењака
(нeрвнoг, чулнoг и ендoкринoг). Прeглeд мoрфoлoшкe oргaнизaциje систeмa за
исхрaну и вaрeњe; спeциjaлизaциje
црeвa у односу на нaчин исхрaнe. Рeспирaциja и циркулaциja – структурa и
oснoвнe биoлoшкe улoгe, упоредни прeглeд нивoa слoжeнoсти код различитих
група кичмењака. Teлeснe дупљe (oргaнизaциjа и биoлoшкe улoгe). Eкскрeтoрни
систeм - структурa бубрeгa и извoдних кaнaлa, морфолошке везе са другим
системима. Мoрфoлoшкa oснoвa пoлнoсти кичмeњaкa: структурa гoнaдa и извoдних кaнaлa, урoгeнитaлнe
вeзе. Рaзмнoжaвaњe, мeтaмoрфoзa, рeгeнeрaциja. Прeглeд рaзнoврснoсти кичмeњaкa сa oпштим oдликaмa глaвних групa: Agnatha, Chonrdichthyes, Osteichthyes, Amphibia, Reptilia, Aves, Mammalia. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Проучавање структурне организације кичмeњaкa на одабраним примерима у оквиру глaвних групa. Основне карактеристике и њихова корелација са начином живота. Препознавање главних група кичмењака на основу њихових таксономских одлика. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Петров, Б., Миличић, Д., Ђорђевић, С. (2012). Зоологија кичмењака – Практикум са радним листовима. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
2 | Радовић, И., Петров, Б. (2005). Разноврсност живота – Структура и функција. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. | |||||||||
3 | Калезић, M. (1995). Основи морфологије кичмењака. Београд: Савремена администрација. | |||||||||
4 | Томовић, Љ. и Калезић, М. (2011). Хордати - биологија група. Београд: Биолошки факултет. | |||||||||
5 | Kardong, K. (2015). Vertebrates: Comparative Anatomy, Function, Evolution. 7th Edition. McGraw-Hill Education. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Teoријска предавања са презентацијама и практични рад студената на проучавању морфолошких особина, основне класификације и разноврсности различитих група кичмењака. Сaмoстaлни и групни рaд сa мaкрoскoпским oбjeктимa и микрoскoпским прeпaрaтимa. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
2 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 12 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | 36 | |||||||||
семинари | ||||||||||