Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | сви модули | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Екологија и климатске промене | |||||||||
Наставник (за предавања) | др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | др Срђан Ж. Стаменковић, др Јасмина Шинжар Секулић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 8 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | Основи екологије (за студенте модула Е), Принципи екологије (за студенте модула МБФ), Екологија животиња и Екологија билјака (за студенте модула Б) | |||||||||
Циљ предмета |
Оспособити кандидате да самостално прате и анализирају податке о климатским променама на Земљи и у биосфери. Оспособити кандидате да процењују могуће утицаје климатских промена према релевантним сценаријима, а посебно промене у обрасцима диверзитета одабраних индикаторских група. Оспособити кандидате да самостално и у тиму истраже и прогнозирају утицај климатских промена на поједине секторе људске делатности. | |||||||||
Исход предмета |
Кандидати ће по завршетку курса бити оспособљени да утврђују, анализирају и прогнозирају могућа дејства климатских промена на биодиверзитет (глобално) и различите компоненте антропогено измењених и природних екосистема (регионално). Биће у стању да предложе мере митигације или/и неповољних утицаја на одабране индикаторске групе живих бића. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Рекапитулација основних постулатаг глобалне екологије. Рекапитулација основних утицаја људске цивилизације на околину. Индустријска револуција и угљенични отисак. Велико убрзање и почетак систематског квантитативног мерења промена у атмосфери и хидросфери. Преглед досадашњих глобалних иницијатива. Научни основ климатских промена: основни постулати динамике плантеарног климатског система кроз анализу процеса и механизама формирања климе и промена атмосфере и хидросфере. Промене климе у холоцену - кратки климатски циклуси. Утицај промена кллиме на жива бића: подаци, процеси и механизми. Могући утицају на глобалну цивилизацију. Преглед мера ублажавања и отклањања последица. Сценарији климатских промена у региону Балканског полуострва. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Кандидати ће одслушати онлине курс https://www.wwf.de/aktiv - werden/bildungsarbeit - lehrerservice/mooc - online -vorlesung/climate - change - a -massive -open - online -course -mooc/ и приложити сертификат као потврду одслушаног/положеног курса. Реализоваће семинарски рад у којем ће за одабрано подручје Балканског полуострва истражити ефекте климатских промена на биодиверзитет кроз анализу утицаја на одабране индикаторске групе биљака и животиња. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | IPCC (2007). AR4 Climate Change 2007: Synthesis Report. https://www.ipcc.ch/report/ar4/syr/ | |||||||||
2 | IPCC (20218). SPECIAL REPORT: Global Warming of 1.5°C. https://www.ipcc.ch/sr15/ | |||||||||
3 | IPCC (2020). AR6 Synthesis Report: Climate Change 2022. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/ | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Критичка рецепција одабраних теоријских поглавља литературе; самостални рад на задатим проблем-ситуацијама; предлагање мера за отклањање последица климатских промена | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 50 | ||||||||
практична настава | 30 | усмени испит | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 20 | |||||||||